Čistenie, údržba inline ložísk
Veľmi často sa stretávam s otázkou ako sa čistia ložiská do korčulí, ako často a čo na to treba, atď. Preto som sa rozhodol, že o tom napíšem článok, na ktorý budem odkazovať ak niekto bude niečo chcieť.
Druhy ložísk. V podstate sa môžete stretnúť iba s dvoma druhmi ložísk označenými ako 608 a 688. Tie prvé 608 sú klasické ložiská o priemere 22mm a tie druhé 688 sú mikro ložiská s vonkajším priemerom 16mm. Okrem veľkosti je rozdiel aj v počte vnútorných guličiek kým 608 ich majú 7 tak 688 (mikrá) majú 9 guličiek. Vy sa však najviac stretnete s klasikou teda typ 608. Typové číslo býva často vyrazené na ložisku.
Ďalej môžeme rozdeliť ložsiká podľa toho či sa dajú otvoriť. Poznáme ložiská s prachovkou (býva to často plastová krytka, či gumená..), s poistným krúžkom (pliešok zaistený prstencom teda poistným krúžkom) a zapuzdrené ložiská (ložiská majú po obvode prstencový veniec viď foto).
Vopred Vám vravím, že zapúzdrené ložiská sa nedajú otvoriť (silou sa dajú, ale to ich zničíte a už ich viac nezavriete) a teda, nedajú sa čistiť! Tieto ložiská však nemusia byť čistené ani mazané. Pri správnom zaobchádzaní a teda korčuľovaní po spevnenom a neprašnom povrchu, a mimo vody a dažďa, Vám vydržia veľmi dlho. Sú mazané tukom alebo vazelínou od výroby a tak nie je potreba vykonávať zvlášť veľkú údržbu. Maximálne ich očistite na povrchu od prachu. Ak by sa však predsa len niečo udialo tak už Vám pomôže iba WD-40 alebo výmena za nové. (Toľko k zapuzdreným ložiskám, viac sa k ním nebudem vracať).
Vyberanie ložísk. Vyberanie ložísk si vyžaduje trochu sily a hlavne šikovnosti (nešikovný/né nech sa do toho nepúšťajú, ešte vždy je tu možnosť ísť do servisu). Ak sa to človek raz naučí, resp. príde na to ako sa to robí, tak ďalší krát už to bude hračka.
Urobil som Vám video za prísne laboratórnych podmienok (len aby som nedrgol do levitujúceho foťáčiku).
Na vyberanie ložísk je potrebné mať správny kľúč a tých rôznych typov je dosť. Ja mám doma 3 a najlepší je blade tool (ten trojcípy), no nerobí mi problém použiť aj obyčajný imbus. Záleží na tom čo chcem spraviť. Samotná technika vyberania záleží aj na tom, akú dištančnú vložku mám v koliesku. Ak je tam totiž priechodná vložka, tak ložiská sa vyberajú kľúčom tak, že sa kľúčom zatlačí smerom do ruky. Inak vyberáme ložiská smerom k sebe jemne krúživým pohybom. Ak máme obyčajný imbus tak ten zaprieme tesne za ložisko a vytláčame (viď video). Nie je na tom nič zložité, občas to ide ťažko inokedy ľahko (ako v živote ). Pri vyberaní však nebuďte hrubý a hlavne ak máte umelé dištančné vložky (bývajú biele). Inak ich zničíte a môžte kupovať nové.
Otváranie ložísk je oproti vyberaniu malina. Stačí nám obyčajná ihla, ktorou vyberieme prachovku (podobratím) alebo vypichneme poistný krúžok. Ten je na jednej strane vždy zaostrený tak, že ihlou ho ľahko vystrčíme a pliešok vyklopíme. (á né že sa pichnete )
Samotné čistenie ložísk je už potom na vás, akú alternatívu si zvolíte. Existujú totiž rôzne čističky či už ultrazvukové, mechanické a ja neviem aké. Ak však nemáte žiadnu takúto vymoženosť, tak potom Vám stačí miska a nejaký ten sajrajt. Najčastejšie sa používa lieh, technický benzín, petrolej. Ja používam petrolej. Pri práci s týmto bordelom je treba mať vždy otvorené okno, alebo ešte lepšie robiť to vonku či na balkóne! A tiež v gumi rukavicách. Proste dbajte na BOZP s horľavými materiálmi.
Kedy resp. ako často sa majú ložiská čistiť? Tak to je hodne špecifická otázka, na ktorú nie je jednoznačná odpoveď. Záleží od rôznych faktorov ako sú napr. ako často chodíte jazdiť, po akom povrchu a za akých podnebných podmienok (či prší, sneží, či je vlhko, po daždi…), alebo či ste v meste, na vidieku a tak. Najlepšie to zistíte pohľadom na ne. Taktiež zvýšenou hlučnosťou viete, že Vám idú ložiska nasucho, alebo pri voľnom zatočení počujete mlieť piesok.
Ak ste víkendový korčuliar teda chodíte von len v SO, NE a ešte keď neprší, tak vám stačí ložiská tak raz do roka očistiť a to predpokladám, že najskôr budete mať zapuzdrené ložiská. Ak ste riadny “fitnesák” a chodíte von pri každej príležitosti, alebo máte korčule ako doplnkový tréningový program, tak potom je čistenie závislé podľa intenzity, najskôr tak raz za dva alebo za mesiac. To už zistíte sami. Tí viac športoví alebo teda inline speed korčuliari už toto majú vžité a sami vedia kedy čistiť. Ku príkladu ja čistím alebo mažem raz za 2 týždne (ak sú podmienky ideál).
Ložiská vždy očisťujete ak Vás chytil dážď alebo ste chodili po mlákach, pretože ložiská sú veľmi citlivé na koróziu (aspoň ich vystriekajte wd-čkom). Vlastne ak to neurobíte po príchode hneď, tak vám do pár hodín začnú korodovať. Experti typu “JA” čistia po daždi na druhý deň. Ale treba povedať, že to už mám ložiská x-krát zhrdzavené a sú to moje “navšetkoložiská” .
Mazanie ložísk nie je žiadna veda. Maže sa olejom, vazelínou alebo tukom (nie rastlinný a tp ). Olej je dobrý vtedy ak používate korčule na rýchlokorčuľovanie. Jeho nevýhodou je, že sa rýchlo stráca (vysychá) a teda treba častejšie mazať. Do ložiská sa dáva jedna max. dve kvapky. Záleží na tom ako veľkú kvapku sa vám podarí vytlačiť. Prebytočný olej alebo teda aj vazelína sa vždy z ložiska vytlačia a tak Vám za…bordelujú kolieska a nôž. Vazelíny sa tiež moc nedáva, tak maximálne na špičku špajle. Vazelína je vhodná na ložiská pre časté trénovanie a tiež ak nechcete stále robiť údržbu. Vydrží pomerne dlho a strata v rýchlosti nie je taká veľká ako sa zdá. Aj vazelína totiž pri rýchlosti plastizuje (stáva sa riedkou až tekutou) a občas má výhodu v daždi, keďže neprepúšťa vodu. Vazelín je ale viacero druhov a nemala by sa použiť žiadna vazelína s obsahom kovových (alebo iných trenie spôsobujúcich) častíc. Kúpite ju aj v cykloshope.
Ak ste náhodou použili tento článok ako radu pri výmene ložísk, tak nezabudnite, že medzi ložiská patrí dištančná vložka! Inak po dotiahnutí koliesok oskou sa vám nebudú kolieska točiť . Za pozornosť ďakujem a prajem veľa najazdených km.
(64) Komentáre
mám korčule, už asi 3 roky, začali mi vrzgať, tak som si myslela že problém bude v ložiskách, dala som ich všetky premazať , ale keď som ich opäť skúsila, vrzgajú mi ďalej, ale nie tie ložiska, ale ako keby ta umelá hmota na korčuliach, alebo čo to je, dá sa s tým niečo spraviť ?
Vopred ďakujem za rady
no myslim ze z umelou hmotou nespravis veru nic. Autorovi dakujem za clanok ja som dnes otvoril asi 12 rocne loziska co som odlozil zo starych korcul a vycistil (bal som sa otvorit nove) mne dost pomohol stlaceny vzduch a vyfukat bordel prec a potom som ich namazal.
Ahoj, mam starsie Fila korcule, ktore by som chcela darovat a chcela by som na nich vycistit predtym loziska. Este som to na nich nerobila, lebo az teraz pri novych som sa dostala k tipom na udrzbu Otazka znie, ze podla navodu z webu som si ale neni ista ci mam take iste vnutro loziska ako je tuto v popise. Ono sa ma skladat z dvoch casti? lebo ja tam v strede tej dierke vidim jednu celistvu rurku alebo ako to nazvat,takze mi to neslo ani vytiahnut. lozisko je 608zz. je mozne ze pri starsom type by to vnutro mohlo vyzerat inak alebo su odjakziva take a ja som len nesikovna a neviem to vytiahnut ?
Ahoj, podla tvojho popisu mas klasicke 608 loziska. Pozri si na youtube, ako sa maju vybrat tie loziska z kolieska.. existuje na to nastroj, alebo ja osobne ich vyberam s oskou z koliesok. Podla vsetkeho tym, ze je za 608 “zz” mali by mat bocnu prachovku/kryt odnimatelnu a teda by si ju mala vediet vybrat tak, ako sa popisuje v clanku..
Ja to asi sama nedam… Nevedeli by ste mi odporucit nejaky servis V Kosiciach alebo niekoho, kto je zrucny a vymenil a vycistil tie kolieska a loziska? vopred dakujem za odpoved,