Open source heat map

Tipy a Triky – Inline Začiatočníci

Rady pre začínajúcich korčuliarov

Dnes štartujem nový mini seriál Tipy a Triky, ktorý bude zameraný na rôzne rady, návody, techniku a pomoc nie len pre začínajúcich korčuliarov. Seriál nebude pravidelný, takže sledujte blog korculiar.sk alebo facebook aby Vám niečo neušlo ;) .

V prvom čísle seriálu sa budem venovať úplným začiatočníkom alebo ľuďom, ktorí sa vracajú na korčule po dlhšej dobe. Tých rád je neúrekom, takže tie na ktoré si spomeniem, tu zverejním. Kľudne sa však môžte pýtať, ak vám je niečo nejasné alebo nesúhlasíte a tak.

Bezpečnosť

Pri kúpe svojich prvých korčúľ si nezabudnite kúpiť aj chrániče rúk, lakťov, kolien a prilbu. Začiatky sú pre každého veľmi ťažké a že minimálne raz padnete je isté. Ak si teda nechcete pokaziť svoje prvé zážitky, bez chráničov ani na krok.

Kde začať

Je veľmi vhodné začínať na nejakej väčšej ploche mimo veľkého pohybu ľudí (parkovisko, ihrisko). Absolútne vôbec neodporúčam ísť rovno na hrádzu nebodaj rovno na nejaké piatkové (davové) korčuľovanie, kde neohrozíte len seba ale aj druhých. Taktiež skúste požiadať skúsenejších korčuliarov (kamarátov, známych…) aby Vám na začiatku poradili, alebo skúste pohľadať inline školu, či knižku o korčuľovaní. Vyberte si však na to dostatok voľného času (a ten nie je večer za mesačného svitu ;) ).

Pozor na rady

Keď korčuliari vidia, že ste začiatočník, každý sa Vám snaží čo najlepšie pomôcť a dať zaručené rady. Zatiaľ čo je správne vypočuť si všetky rady, je dôležité si správne vybrať, koho rady budete počúvať. Čo fungovalo pre jedného, nemusí fungovať pre druhého. Preto zbierajte informácie a striedmo zvažujte, čo je pre vás najlepšie.

Základný postoj a prvé kroky

Základný postoj na korčuliach je v tvare písmena V. To znamená, že korčule Vám vytvárajú písmeno V. Nebudem tu popisovať úplne podrobný návod step-by-step z jednoduchého dôvodu, aby som Vás nezmiatol, keď vám to bude niekto iný vysvetľovať trochu odlišným spôsobom. Počas svojich prvých krokov by ste mali mať pokrčené kolená a ruky mierne pred sebou. Zaistí vám to lepšiu stabilitu. Pri svojich prvých pomalých krokoch sa naučíte stáť, držať balans a ovládať mechaniku pohybov korčuľovania. Nemusíte sa preto trápiť, že vám to ide pomaly. Svaly si totiž musia zvyknúť na niečo nové.

Trpezlivosť

Korčuľovanie je na techniku náročný šport, preto aj tu platí “pomaly ďalej zájdeš”. Každý napreduje pri korčuľovaní rôznym tempom. Tí skúsenejší sa korčuľujú už nejaký ten rok, takže sa nestresujte, uvoľnite sa a pokračujte vždy svojím tempom. Veď nikto sa s kolieskami na nohách nenarodil, takže ak spadnete a nejaké 5 ročné dieťa vás bude míňať spomeňte si na toto. ;)
Nepreskakujte rýchlo na vyšší level. Čo tým chcem povedať. Veľmi často ľudia nadobúdajú subjektívny pocit, že danú lekciu už vedia (napr. brzdenie) a pritom to cvičili tak 15min. Opak je však pravdou a pri nečakanej situácii sa dostanú do ťažkostí. Čiže aj keď sa Vám zdá, že už to viete, tak danú lekciu si trénujte aspoň tú hodinku a neprechádzajte hneď na druhý level. Ľudí s pokazenou technikou je na hrádzi mrte, ale to majú za to, že sa “cítili”.

Brzdenie a padanie

Medzi prvé veci, ktoré sa musíte naučiť, patrí brzdenie a padanie. Brzdenie nie je ťažké, ako sa na pohľad zdá. Osvedčenou metódou je dať si obe ruky na kolená a zdvihnúť špičku korčule, na ktorej mám brzdu. Človek sa pri tom nakloní dopredu zároveň sa pokrčí v kolenách a tým zvýši svoju stabilitu. Nebojte sa ak vás to bude točiť okolo brzdy. Je úplne jasné, že ešte nemáte svaly naučené a že si s vami robí telo, čo chce. Ale to sa poddá ;) . Postupne si na to budete zvykať a smer budete vyrovnávať. Napríklad si môžete pomôcť fázovým brzdením (striedavým zdvíhaním špičky).
Padanie má tiež svoje pravidlá ;) . Nikdy sa nesnažte padnúť na obe kolená naraz. Asi by vás to riadne bolelo :P a ešte by ste si mohli spôsobiť vážnejšie zranenie napr. chrbta. Takže skúste padať vždy najprv na jednu a potom druhú nohu. Ak vás jazda rozhodí (typicky kamienok, špára, vaša labilita) snažte sa pokrčiť v kolenách. Lakte by sa nemali dostať príliš za chrbát, znamenalo by to záklon dozadu a pád na zadok. Takže ruky držte viac vpredu. Ak už padáte tak “kurňa ” padajte smerom dopredu a nie dozadu. To sa mi to kecá, čo? Ale na druhej strane pád dopredu je menej bolestivý a dá sa viac ukorigovať ako pád dozadu. Najlepšie ak si to vyskúšate na tráve.

Korčuľujte pravidelne.

Mnoho korčuliarov trénuje len počas ich lekcie, čo býva raz za týždeň a ešte k tomu jednu hodinu. To je úplne nedostatočné. Tak ako všade, kde chcete napredovať, je pravidelný tréning podmienkou. Skúste si nájsť čas a 2-3 krát do týždňa sa venujte korčuľovaniu. Korčuľovanie je pre radosť z pohybu a nie za trest.
“Á však vás to začne baviť, uvidíte ;) .”

(13) Komentáre

  1. Bzucko hovorí:

    Dobrý tip ako sa rýchlo naučiť na kolieskových korčuliach, je chodiť najprv korčuľovať na ľad :D (rada za všetky drobné čo? :) ) ). Každopádne je prechod z ľadu na kolieska omnoho lepší ako opačne. Korčuľovanie na ľade si vyžaduje oveľa väčšiu stabilitu a rovnováhu keďže sa na ľade dotýkame nožom len možno jedným cm a na kolieskach je to skoro celou dĺžkou noža.

    Dlhé roky som bol len ľadový korčuliar a pred nedávnom som kúpil prvé kolieskové. Prvý deň vyzeral skoro ako pravý začiatočník, ale za pár dní som aplikoval všetko čo som vedel na ľade. Všimol som si, že po dvoch dňoch na kolieskových ma nohy na ľade nejak slabšie počúvali v prvých minútach. Asi by som to prirovnal k známemu: “ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku a naopak” :) …..kto však plánuje korčuľovať len na kolieskach, tak samozrejme cesta cez ľad je hlúposť :D

  2. miro hovorí:

    Som začiatočník v in-line jazdím na hrádzi v Ba,kde je dosť veľký pohyb ľudí.Vie mi niekto poradiť ako sa naučiť brzdiť bez ujmy na zdravý mne a ostatným ?
    sú niekde nejaké videá
    dík za všetky rady

  3. mata hovorí:

    uuuuzasny clanok,a tak spracovany ze som bez stresu ked sa ja teraz zacinam ucit…je uuuplne ukludnujuci…suprove

  4. Viera hovorí:

    Perfektný článok. Korčuľovanie na kolieskových korčuliach ma vždy fascinovalo a ticho som závidela všetkým, ktorí sa s vetrom vo vlsoch preháňajú po ceste, či hrádzi. Hoci som už korytnačka (nemám -násť ale 43) rozhodla som sa, že sa korčuľovať naučím. Elán bol, korčule a chrániče starostlivo vybrané a kúpené. Prvé sklamanie nastalo, keď mi to nešlo tak, ako som si predstavovala – aj sane v lete idú rýchlejšie:-) No a bodku sa mojím predsavzatím spravil škaredý pád – aká som dlhá a široká, spadla som celou silou na zadok. Odniesla si to kostrč, ktorú som “cítila” dobrý polrok:-( Odvtedy sa bojím na korčule postaviť….vie mi niekto poradiť ako tento strach prekonať?

    • Majka hovorí:

      Vierka, sme rovnaký ročník a presne viem čo cítiš ,áno šport je to skvelý a vždy ma lákal ,šup do obchodu ,výsledok nové korčule iba pre mňa, jedna jazda a ešte k tomu po mokrej ploche a bolo po nadšení, našťastie žiadna zlomenina iba rozbité koleno a jazva ktorá mi to pripomína…samozrejme frajerka chrániče som nemala, po dvoch mesiacoch s malou dušičkou som sa na ne postavila znova a znova,povedala som si kašlem na všetkých pôjdem tak ako to cítim ,bez náhlenia ,všetci čo okolo mňa prefrčia raz začínali ,naozaj je to dobrý pocit prekonávať samu seba, určite je dobré počúvať reč tela a svoje inštinkty aj keď mám stále strach zvládam to ,pokroky sú síce pomalé ale som rada že som to nevzdala a korčule neskončili v skrini..moja rada nevzdávaj to,nepreceňuj sa a pôjde to,ver mi…teším sa na zimné korčulovanie, vyskúšam aj to a prečo nie život je o výzvach a vzrušení tak prečo to neskúsiť..

      • Viera hovorí:

        Ahoj Majka, veľmi pekne Ti ďakujem za Tvoju reakciu na môj príspevok. Napísala si to úžasne. Keď sa tak zamyslím, máš pravdu – treba prekonávať samu seba a tešiť sa z každého, aj toho najmenšieho úspechu. Tak to teda ešte skúsim, pokiaľ je ešte pekné počasie…Potom Ti dám vedieť. A ešte raz ďakujem.

  5. miso hovorí:

    ahoj, som velmi rad že som našiel takýto článok a vlastne asi celu tuto stranku, dnes mám za sebou prvé korčulovanie na kolieskových korčuliach a aj ked som skončil asi 6 krat na zemi je to parada :D a viem že sa to chcem naučiť poriadne.
    ešte zopar krat si prečítam tieto typy aj článok s brzdením a v piatok idem na to zas.

    Chcel by som sa len opýtať, či poznáte nejaké dobré miesto na učenie sa niekde v BA, najlepšie Petržalka, nechcem (a asi by som nemal) sa hneď trepať na hrádzu a skoliť tam prvého človeka čo pôjde okolo :D , niekto mi spomínal sad janka krala ale neviem …

    a ešte by ma zaujímalo ako si dať pozor na správne dodržanie nejakej tej techniky, lepšie povedané ako sa odkontrolovať že pri tom nevyzerám ako quasimodo na podpätkoch

  6. kocka hovorí:

    viem, že to tu už bolo viackrát spomenuté, ale nedá mi: perfektné články, super web – ďakujem! Tiež som začiatočníčka, bola som zatiaľ iba 2x, ale chcem sa opýtať: keď som sa dnes postavila druhýkrát na korčule, zo začiatku som veľmi cítila chodidlá a potom neskôr celé členky – akoby som na nich mala svalovku :) Robím v niečom chybu? Alebo si nohy musia iba zvyknúť? Korčule mám úplne nové…

  7. katarína hovorí:

    Dobrý deň:)
    v prvom rade chcem aj ja poďakovať za článok.zatiaľ iba za dobrý článok a za skúsenosti a dobré rady,ktoré sú v ňom :) .mám 23 rokov a kúpila som si svoje prvé kolieskové korčule,ale nejako som zabudla na chrániče,musím to napraviť,kým sa po 11-tich rokoch opäť postavím na korčulle :D tiež som veľa rokov závidela ľuďom,čo sa vedia korčuľovať,tak som sa napokon odvážila a rozhodla som si ich kúpiť..snáď žiadna ujma na zdraví nebude ani u mňa ani u niekoho iného :D Ešte raz díky za rady :D

  8. Mário hovorí:

    Korčuľovaniu som sa chcel vždy naplno venovať a za pomoci vašej, výborne spracovanej stránky, sa korčuľovaniu konečne aj začnem. Máte tu výborné rady nielen pre začiatočníkov.

  9. miriammizakova hovorí:

    chcela by som sa naucit korulovat

Napísať Komentár