Starostlivosť o kolieskové korčule
Kúpe nových korčúľ častokrát predchádza náročný proces výberu a voľby. No a keď už sa pre jedny rozhodneme, tak sa tešíme, že si jazdu naplno vychutnáme. Treba si však uvedomiť, že korčule nie sú bez-údržbový nástroj. Ak chceme, aby nám čo najdlhšie vydržali, treba sa o ne aj patrične starať. Veď nie nadarmo sa hovorí: “aký pán, taký krám“. No až príliš často ľudia začnú riešiť údržbu až vtedy, ak už sa niečo s korčuľami deje. No a to je chyba. Stálou údržbou či vlastne prevenciou sa vieme vyhnúť viacerým chybám, a tým predĺžiť životnosť našich korčúľ.
V nasledujúcom článku nebudú len rady pre nové inline korčule, ale rady o údržbe, ktorá by sa mala vykonávať, či už máte korčulky nové, z bazáru, od rodiny… Zároveň ideálnou dobou štartu je začiatok sezóny (čo je aj v tomto prípade, keď píšem tento článok). Tým to samozrejme nekončí, pretože sa nestačí starať o korčule raz ročne. To je strašidelne málo teda nič. Vizuálnu kontrolu a manuálnu kontrolu pohyblivých častí treba robiť pred každou jazdou. Vyhnete sa tak nečakaným udalostiam.
Kedy vykonávať údržbu či kontrolu, závisí aj od vašej jazdy. Mám na mysli ako často, koľko km a po akom povrchu jazdíte, či dokonca od vašej techniky jazdy alebo aj vašej telesnej hmotnosti.
V prvom rade ak ste si práve kúpili nové korčule, odložte si okrem záručného listu aj servisný manuál. Predídete tak problémom a vynúteným návštevám servisu. Väčšina základných servisných vecí sa nachádza práve v tomto manuáli, a teda odmontovať brzdu či roztiahnuť korčuľu (v prípade detských kolieskových korčúľ) nebude problém.
Začneme teda od spodku. Tým mám na mysli od spodnej časti korčúľ -- v tomto prípade od koliesok.
Kolieska
Kolieskam na korčuliach budete pravdepodobne venovať najväčšiu pozornosť. Ich plynulosť rotácie bude pre Vás najväčšou premennou, ktorou sa budete trápiť od nevidím do nevidím. Prečo to jemu ide lepšie ako mne… a podobné “vrtáky” Vám budú bombardovať myseľ aj keď častokrát zbytočne.
No ale aby som moc neodbáčal od témy.
Prvá časť Vašej kontroly bude vizuálna. Už samotné skosenie/obrúsenie koliesok je jasný indikátor toho, že kolieska musíte otočiť alebo v mnohých prípadoch, že už dávno mali byť otočené. Ďalej budete kontrolovať ich rotáciu, okrem plynulosti pohybu si všímajte aj smer vybočenia. Kolieska ktoré často namáhate či menej kvalitné kolieska, môžu dostať osmičku. Áno sú malé ale 8 je normálna vec. Sám mám takúto skúsenosť hlavne na 100mm kolieskach. Kolieska s veľkou 8-čkou sú nepoužiteľné a rovno ich môžete vymeniť. Totižto pri jazde s 8 vám koliesko brzdí trenie, ktoré vzniká pri kontakte s nožom. Ďalšia vec, ktorá sa Vám kľudne môže stať je, že pri 8-čke sa zvyšuje pravdepodobnosť, že sa Vám zablokuje koliesko kvôli kamienku. 8-čka ich totižto ľahšie “naberá”.
Otáčanie koliesok
Otáčanie koliesok nie je žiadna veda. Všetko čo potrebujete pre otočenie koliesok je jeden alebo dva imbusové kľúče. (To sú tie s hexagonálnou hlavou -- rozumej šesť-hranou.) To záleží od toho aký typ osky je na vašich korčuliach. Uvidíte to vizuálne . Otáčajú sa nasledovným spôsobom:
1-3 a 2-4 -> Prvé koliesko za tretie a druhé za štvrté. Pričom koliesko otočíme o 180°. Pre nechápavých je tu video a znamená to, že ho vytiahnem, pretočím na druhú stranu názvom(lebo názov je len na jednej strane vytlačený) a posuniem na pozíciu.
Odhliadnúc od videa, kde je otáčanie prevádzané na jednej korčuli, je lepšou alternatívou kolieska zároveň vymieňať medzi pravou a ľavou korčuľou. A to preto, lebo každý viac zaberáme buď ľavou alebo pravou nohou, a teda kolieska sú na jednej z nich viac opotrebované. Spôsob je ten istý. Prvé koliesko na pravej za tretie koliesko na ľavej. Pozor však pri otáčaní. Koliesko ktoré bolo zbrúsené z vnútornej strany sa pri pretočení z pravej na ľavú opäť dostane na vnútornú stranu, čo je “blbosť”. Teda pri presúvaní medzi pravou a ľavou korčuľou koliesko nepretáčame, lebo vnútorná strana sa stane vonkajšou a vice -- versa (inak povedané -- text na kolieskach z vonka bude text z vnútra).
Čo v prípade 5 kolieskových inline korčúľ. Postup je rovnaký akurát, že stredné kolieska (3.) sa vymenia medzi sebou navzájom. Čiže 1-4, 2-5 a 3-3.
No a čo v prípade HI-Lo kombinácii 3x100 a 1x90mm. Tam toho moc nenarobíme. Čiže 90- ky vymením navzájom a ostatné podobným hore opísaným spôsobom. 1-3, 2-2, 4-4 a pri ďalšej to posunieme a vymeníme 1-4, 2-2 (tu sme limitovaný), a 3-3… V prípade 2x90 a 2x100mm vymieňame kolieska medzi sebou.
Ďalšia otázka je kedy ich otáčať. Tak to príde na to… Dobre, dobre Kolieska otáčame vždy, keď vidíme, že už sú obrúsené. A kedy sú obrúsené? No je tam viditeľné skosenie pod uhlom. Ak je ten uhol už veľký, tak to už je najvyšší čas. Ale veľakrát už ani to nepomôže (hlavne keď už vidíme plast). Jeho životnosť je už “pasé” a je načase kúpiť nové. Uhol obrúsenia je najčastejšie zvnútra ale môže byť aj zvonka, či na plocho. (To podľa toho ako šmatlete. )
Ložiská a súčasti
Starostlivosť o ložiská som popísal v samostatnom článku. Pozornosť však treba venovať aj uloženiu ložiska v koliesku a to hlavne správne dotlačenie/dosadnutie do hubu (to je vnútro kolieska). Vizuálne skontrolujte nerovnosti povrchu ložiska ale aj osky. Ak spozorujete obrusovanie osky, začnite uvažovať o kúpe nových. Predtým je však dobré osky tiež vymeniť vzájomne medzi sebou. Okrem brzdovej, tá je vždy iná a spravidla dlhšia. Dotiahnutie osiek by ste mali kontrolovať pred každou jazdou!
Nezabudnite na dištančné vložky alebo teda spacery (čítaj spejsery). Môžete sa stretnúť s dvoma typmi. Umelé a hliníkové. Ak máte umelé tak tie rovno odporúčam vymeniť. Umelina je mäkký materiál, ľahko obrusný a ešte aj nepresnejšie vyrobený. Silnejším dotiahnutím sa Vám pri nich môžu prestať točiť kolieska. Už keď sme pri doťahovaní. Myslím, že už som to niekde spomínal, ale osky nikdy nedoťahujeme na fest (príliš silno). Doťahujeme ich len na pevno. Ak ich totiž doťahujeme čo to dá, oslabujeme ich materiál a zarezávame si viac závit. Výsledok je znehodnotená oska, ktorá v extrémnych prípadoch praskne. No a samozrejme zlé točenie koliesok.
Nôž a brzda
Prvé čo skontrolujeme na noži je jeho dotiahnutie ku topánke korčuli. Rukou vyskúšame jeho pevnosť uchytenia. Ďalej vizuálne skontrolujeme jeho rovnosť. Hlavne pozerajte po prasklinách a či je rovný. Nemám teraz na mysli rovnosť vzhľadom ku topánke, tam je vždy nejaký uhol. Ale mám na mysli jeho celkovú rovnosť. Ku príkladu ak narazíte povedzme do steny, mohol by sa ohnúť atď. V tom prípade už neodporúčam na ňom jazdiť. Pokazíte si tým Vašu techniku, budú vás po jazde divne bolieť nohy, alebo vám to bude zvádzať/rozchádzať nohy. Čiže prasknutý a krivý rám nepoužívajte. Dobytie či obytie noža nie je nič závažné.
Pri kontrole brzdy preskúmajte jej uchytenie a pevnosť. Ďalej, každá brzda má tzv. “Wear limit” hranicu obrúsenia. Býva tam častokrát naznačená ryska. Podľa nej viete, či už treba brzdu vymeniť. Osobne som videl brzdy zbrúsené až po plastové teleso. Zbrusovaním brzdy sa zvyšuje uhol, ktorým treba brzdiť a znižuje sa samotný účinok brzdenia. Pískanie brzdy nie je určujúci faktor ale len vedľajší efekt.
Topánky
Pri starších kolieskových korčuliach si hlavne pozrite a skontrolujte pevnosť šnúrok a praciek. Nie je nič horšie ako keď sa Vám pred jazdou alebo počas jazdy topánka uvoľní. Ďalej skontrolujte pohyblivú časť cuffu (čítaj kafu). To je tá komínová (členková) časť topánky. Sledujte hlavne nitové spoje či sú v poriadku, pracky a tiež rebríčky.
Ak máte vyberateľnú vnútornú papuču, tak by nebolo od veci ju aj umyť. Nepýtajte sa ma či sa dajú prať v pračke (najskôr asi nie) ale pozrite si to v manuáli. Ručne ich však umyť určite môžete. Čiže vlažná voda, mydlo a ideš. Dám Vám jednu radu. Po jazde na korčuliach topánky vypchajte nejakými pijavými novinami či servítkami. Nie len že ten papier nasaje vlhkosť ale čiastočne aj zápach. Ja to robím už pravidelne a je jedno či sú to rýchlostné či fitness topánky.
Záver
Nie všetky chyby, ktoré počas prehliadky zistíte, budete schopný aj odstrániť. Preto sa pripravte na to, že občas je treba navštíviť skúseného kamaráta či servis. Je dobré sa starať o korčule od samotnej kúpy. Predĺžite si tým ich životnosť a samozrejme predídete aj možným úrazom.
Na záver Vám prajem bezporuchové a príjemné korčuľovanie.
(38) Komentáre
cauko,chcem sa opytat,dnes som kupil korule fila a mam na nich kolieska 82a 80 mm,uz po prvej jazde sa mi zdaju predne kolieska trochu skosene,neviem,ci je to normalne,ale obavam sa,ze sa rychlo opotrebuju,ostatne su v pohode….ako casto by som ich mal striedat ? a ci zato nemoze aj sposob jazdy,ze sa hned po prvej jazde trosku skosia ? dakujem za odpoved
Urcite ma na to vplyv sposob jazdy. Clovek by sa mal odrazat vsetkymi koleckami a nie len prednym. Okrem toho su to nove kolecka, tak to nieje zatial vyrazne opotrebenie , ale len “zaspinenie” (zdrsnenie) novych koliecok. Zbrusenie kolieska najlepsie odmeras sublerom
Ahoj,
Otacanie koliesok uspesne zdolane, pozor, uplne sama, bez chlapskej pomoci len mam taky problem Teraz pozeram a druhe kolieska sa mi minimalne dotykaju zeme, preco? Nieco som dobabrala, ci?
Ahoj,
odpoveď prichádza po vyše roku
Veľmi záleží od štýlu jazdy a hmotnosti korčuliara, každopádne kolieska sa opotrebúvajú nerovnomerne, čo znamená, že niektoré budú zbrúsené viac (čo má za následok zmenšenie priemeru a teda nebudú doliehať na zem tak, ako ostatné).
V Tvojom prípade vidím jednoduché riešenie: Otáčaj kolieska častejšie, docieliš rovnomernejšie opotrebenie.
Mám taký problém a potrebovala by som pomoc mám korčule Fila bola som sa korčulovať a posledne kolieska mi úplne zastali a nechcú sa točiť po rozobrati to vypadalo nejako tak že na ložiskách su také pliešky v ktorých by sa korčule mali točiť ale vôbec sa netočia pretože na jednej strane sa ten pliešok dotýka ložiška a koliesko sa netočí newiem ako to mám opraviť vopred ďakujem
dobry den mam jednu otazocku prisli mi korcule z netu a na lavej topanke je lyzina na topanke ( podrazka) je zle umiestnena , je viac na pravo, s podvozkom sa da ale hybat avsak stale sa mi zdaju nevyvazene a uz som to reklamovala a reklamaciu mi neuznali co mam robit? dakujem
ahoj, mam korcule fila, dnes sa mi odlomilo posledne koliesko na pravej topanke kde je brzda, co malo za dosledok skaredy pad. hlupy system, na nozi su tri kolieska a stvrte je prichytene zvlast. problem je ze sa uz neda pripevnit, lebo uchyt je zlomeny. zaujima ma ci sa da vymenit cely noz, nikde som to nenasiel. noz sa da odkrutit, je tam sesthran v predu aj vzadu. neviete kde sa daju nahradne noze kupit? dakujem.
Zdravim,
nedavno som si kupil nove KK a po druhej jazde som si vsimol, ze noze na pravej nohe su viac naklonene vo vertikalnom smere dovnutra ako tie na lavej. Skusil som to vyrovnat polohou nohy v topanke, nejde to. Moze ist o vyrobnu vadu ? Mal uz niekto takyto pripad ?
dik
JS
Dobrý deň,
chcem sa opýtať pred tromi rokmi som si kúpila kolieskové korčule RB Spark 80. Už som celkom dobrá korčuliarka (aspoň si myslím). Neviete mi poradiť, či je možné do týchto kolieskových dať väčšie kolieska. Z 80 na 84 mm. Ďakujem za odpoveď