Open source heat map

Až vás chytí dážď…

foto google

foto google

Korčuľovanie v daždi je vždy riskantné a je predzvesťou pádu. Ako však bezpečne dôjsť do cieľa, tak o tom už bude tento článok.
Samozrejme, že existujú rôzne produkty na korčuľovanie v daždi. “Za vše” spomeňme kolieska do dažda, ložiská a samozrejme aj návleky. To je síce všetko fajn, ale keď sa v krásny slnečný deň vyberiete na výlet (alebo tréning ako ja :P ) tak sa kľudne môže ten ideálny deň zmeniť na peknú búročku a žiadne vymoženosti zo sebou mať nebudete. (Koniec koncov je to v posledných dňoch bežný jav. (ta búrka a nie tie “fičury” :) ))

Čo teda robiť? Zastaviť, vyzuť sa a ísť peši. Aj to je možnosť alebo si zavolať kamošov, rodinu atď…, ale čo ak sa rozhodnete ísť ďalej? Všeobecne je korčuliar v daždi viac ohrozený ako napríklad cyklista. Je viac náchylný šmyknúť sa a brzdenie sa stáva takmer neefektívnym. Treba sa zmieriť aj s tým, že po príchode domov nás okrem sprchy bude čakať aj nejaká tá starostlivosť o korčule. Topánky vysušiť, ložsiká vytrieť, vyčistiť, namazať a tak ďalej blabla. Tento krok preskočím.

foto z googlu

foto z googlu

Korčuľovať sa v daždi sa dá, no treba dodržiavať pár zásad. V prvom rade ak ste trénovali alebo teda šli dosť rýchlo, treba spomaliť tempo. Ak ste šli vystretý je nutné sa dať trochu viac do kolien a váhu viac menej presunúť na stred topánky alebo aj trochu k pätám. Váha sa tým presunie v pozdĺžnom smere (povedzme že to je smer od hlavy k zadku) a zároveň máte pri nízkom posede väčšiu možnosť korigovať stabilitné problémy (tfuj to je výraz).
Skráťte záber tj. nenaťahujte nohu čo najviac do boku, ale snažte sa ísť na kratšom zábere. Prečo? No preto, že váha pripadajúca na vašu nohu sa viac posunie k stredu a teda opäť raz budete stabilnejší no tentoraz v priečnom smere (povedzme že to je smer pliec) a taktiež tá vysunutá noha bude menej náchylná k ušmyknutiu.. Takto sa dostanete do viac stabilizovanej polohy.
Ak však nechcete výjsť z tempa tak pri skrátení záberu zvýšte frekvenciu prekladu záberu. Koniec-koncov je to logické. Kratší záber väčšia frekvencia.
Vyhýbajte sa nástrekom či náterom na ceste. Či už sú to pozdĺžne či priečne cestné čiary, prechody, šípky a tak. Tieto sa v daždi stávajú poriadne šmykľavé. Tak isto sa vyhýbajte hladšiemu povrchu asfaltu a tiež asfaltovým “záplatam”. Sú viac šmykľavé akoby sa zdalo. Ak idete po ceste ktorú dobre poznáte a viete kde je drsnejšia, tak v čase dažďa si skôr vyberte ten horší povrch. Budete mať na ňom viac “gripu”. Oblúkom sa vyhýbajte olejovým mastným škvrnám na ceste či blatu. Môžte hádať prečo :P .

Brzdenie v daždi je značne spomalené, takže si dajte skôr na čas a je jedno akú metódu si zvolíte (teda okrem metódy “hodím sa do trávy” :D ). Nesnažte sa ísť do zákruty prekladom, lebo najskôr asi spadnete. Ou a nakoniec vyhnite sa mlákam, tie vás totiž spomalia ak nie rovno zhodia.

(5) Komentáre

  1. miroslaw hovorí:

    zdravim, pri korculovani ma chytil husty lejak, loziska (ABEC 7) mi potom zacali mierne korodovat a samozrejme neotačaju sa uz tak rychlo ako predtym, je na trhu nejaky pripravok alebo olej na toto? dakujem

  2. Vlado hovorí:

    No veru ja osobne nepoznám takýto prípravok(možno tak WD-40 – to rozbehne takmer všetko :) ), ale pokiaľ viem, tak korózia je vlastne postupné rozrušenie kovov vplyvom chemických reakcií. Čiže to znamená asi toľko, že sebelepší prípravok už tie ložiská nedá do pôvodného stavu. Ničmenej ja som dážď chytil x-krát a ložiská som vždy rozbehal. Niekedy ťažšie, niekedy ľahšie. V podstate ak si dokonale ložiska vyčistil a samozrejme namazal (či už olej alebo vazelina), tak časom tie ložiska rozbeháš. V ložisku nastáva postupné trenie a vyhladzovanie nerovných častí. A samozrejme, že sú aj viac voľné a hrkajú (ja im hovorím že sú vybité) ale taký je už ich údeľ.

  3. AdamKo hovorí:

    Ahoj, mám ložiská ktoré doslova klepocú počas korčuľovania. Dá sa nejako znížiť ich hlučnosť? (okrem kúpy nových) Ďakujem.

  4. Vlado hovorí:

    Záleži na tom, čo znamená klepocú. Keďže neviem v akom stave sú a ako často ich mažeš tak sa môžem len domnievať. Ak hučia pravidelne (prosto stály hukot) môže to znamenať, že nie sú namazané. Suché ložiská vždy hučia. Ak ide o hučanie ale nepravidelne (také opakovanie dgdgdg) tak môžu byť ložiská vybité, nepravidelne opotrebované (to sa dá zistiť na oske, jej konce budú vydrané) alebo nejako poškodené. Ak ide o úplne nepravidelný klepot, tak sú ložiská pravdepodone dosť zničené. V každom prípade ak chceš čo najviac odstrániť akýkoľvek zvuk odporúčam mazať vazelinou a nie olejom. Olej sa totiž veľmi rýchlo vytráca a potom vazelina aj keď je hustá rýchlo splastizuje a doslova obalí guľôčky ložiska. Jednoducho najviac odstráni zvukové efekty vazelina. Treba si len dávať pozor aby vazelina neobsahovala kovové častice, lebo vazelín je tiež “mrte” druhov :roll: .

  5. AlbHert hovorí:

    loziska, ktore nie su urcene do dazda, ktore nie su vyslovene prisposobene na udrzbu cistenim a mazanim, su po prvom korculovani v dazdi nenavratne mrtve. Zvlast, ked su uz hrdzave, pretoze sa nezasiahlo vcas. Nezalezi ci su ABEC1 alebo 9. To je len tieda presnosti montaze.

Napísať Komentár