Starostlivosť o kolieskové korčule
Kúpe nových korčúľ častokrát predchádza náročný proces výberu a voľby. No a keď už sa pre jedny rozhodneme, tak sa tešíme, že si jazdu naplno vychutnáme. Treba si však uvedomiť, že korčule nie sú bez-údržbový nástroj. Ak chceme, aby nám čo najdlhšie vydržali, treba sa o ne aj patrične starať. Veď nie nadarmo sa hovorí: “aký pán, taký krám“. No až príliš často ľudia začnú riešiť údržbu až vtedy, ak už sa niečo s korčuľami deje. No a to je chyba. Stálou údržbou či vlastne prevenciou sa vieme vyhnúť viacerým chybám, a tým predĺžiť životnosť našich korčúľ.
V nasledujúcom článku nebudú len rady pre nové inline korčule, ale rady o údržbe, ktorá by sa mala vykonávať, či už máte korčulky nové, z bazáru, od rodiny… Zároveň ideálnou dobou štartu je začiatok sezóny (čo je aj v tomto prípade, keď píšem tento článok). Tým to samozrejme nekončí, pretože sa nestačí starať o korčule raz ročne. To je strašidelne málo teda nič. Vizuálnu kontrolu a manuálnu kontrolu pohyblivých častí treba robiť pred každou jazdou. Vyhnete sa tak nečakaným udalostiam.
Kedy vykonávať údržbu či kontrolu, závisí aj od vašej jazdy. Mám na mysli ako často, koľko km a po akom povrchu jazdíte, či dokonca od vašej techniky jazdy alebo aj vašej telesnej hmotnosti.
V prvom rade ak ste si práve kúpili nové korčule, odložte si okrem záručného listu aj servisný manuál. Predídete tak problémom a vynúteným návštevám servisu. Väčšina základných servisných vecí sa nachádza práve v tomto manuáli, a teda odmontovať brzdu či roztiahnuť korčuľu (v prípade detských kolieskových korčúľ) nebude problém.
Začneme teda od spodku. Tým mám na mysli od spodnej časti korčúľ -- v tomto prípade od koliesok.
Kolieska
Kolieskam na korčuliach budete pravdepodobne venovať najväčšiu pozornosť. Ich plynulosť rotácie bude pre Vás najväčšou premennou, ktorou sa budete trápiť od nevidím do nevidím. Prečo to jemu ide lepšie ako mne… a podobné “vrtáky” Vám budú bombardovať myseľ aj keď častokrát zbytočne.
No ale aby som moc neodbáčal od témy.
Prvá časť Vašej kontroly bude vizuálna. Už samotné skosenie/obrúsenie koliesok je jasný indikátor toho, že kolieska musíte otočiť alebo v mnohých prípadoch, že už dávno mali byť otočené. Ďalej budete kontrolovať ich rotáciu, okrem plynulosti pohybu si všímajte aj smer vybočenia. Kolieska ktoré často namáhate či menej kvalitné kolieska, môžu dostať osmičku. Áno sú malé ale 8 je normálna vec. Sám mám takúto skúsenosť hlavne na 100mm kolieskach. Kolieska s veľkou 8-čkou sú nepoužiteľné a rovno ich môžete vymeniť. Totižto pri jazde s 8 vám koliesko brzdí trenie, ktoré vzniká pri kontakte s nožom. Ďalšia vec, ktorá sa Vám kľudne môže stať je, že pri 8-čke sa zvyšuje pravdepodobnosť, že sa Vám zablokuje koliesko kvôli kamienku. 8-čka ich totižto ľahšie “naberá”.
Otáčanie koliesok
Otáčanie koliesok nie je žiadna veda. Všetko čo potrebujete pre otočenie koliesok je jeden alebo dva imbusové kľúče. (To sú tie s hexagonálnou hlavou -- rozumej šesť-hranou.) To záleží od toho aký typ osky je na vašich korčuliach. Uvidíte to vizuálne . Otáčajú sa nasledovným spôsobom:
1-3 a 2-4 -> Prvé koliesko za tretie a druhé za štvrté. Pričom koliesko otočíme o 180°. Pre nechápavých je tu video a znamená to, že ho vytiahnem, pretočím na druhú stranu názvom(lebo názov je len na jednej strane vytlačený) a posuniem na pozíciu.
Odhliadnúc od videa, kde je otáčanie prevádzané na jednej korčuli, je lepšou alternatívou kolieska zároveň vymieňať medzi pravou a ľavou korčuľou. A to preto, lebo každý viac zaberáme buď ľavou alebo pravou nohou, a teda kolieska sú na jednej z nich viac opotrebované. Spôsob je ten istý. Prvé koliesko na pravej za tretie koliesko na ľavej. Pozor však pri otáčaní. Koliesko ktoré bolo zbrúsené z vnútornej strany sa pri pretočení z pravej na ľavú opäť dostane na vnútornú stranu, čo je “blbosť”. Teda pri presúvaní medzi pravou a ľavou korčuľou koliesko nepretáčame, lebo vnútorná strana sa stane vonkajšou a vice -- versa (inak povedané -- text na kolieskach z vonka bude text z vnútra).
Čo v prípade 5 kolieskových inline korčúľ. Postup je rovnaký akurát, že stredné kolieska (3.) sa vymenia medzi sebou navzájom. Čiže 1-4, 2-5 a 3-3.
No a čo v prípade HI-Lo kombinácii 3x100 a 1x90mm. Tam toho moc nenarobíme. Čiže 90- ky vymením navzájom a ostatné podobným hore opísaným spôsobom. 1-3, 2-2, 4-4 a pri ďalšej to posunieme a vymeníme 1-4, 2-2 (tu sme limitovaný), a 3-3… V prípade 2x90 a 2x100mm vymieňame kolieska medzi sebou.
Ďalšia otázka je kedy ich otáčať. Tak to príde na to… Dobre, dobre Kolieska otáčame vždy, keď vidíme, že už sú obrúsené. A kedy sú obrúsené? No je tam viditeľné skosenie pod uhlom. Ak je ten uhol už veľký, tak to už je najvyšší čas. Ale veľakrát už ani to nepomôže (hlavne keď už vidíme plast). Jeho životnosť je už “pasé” a je načase kúpiť nové. Uhol obrúsenia je najčastejšie zvnútra ale môže byť aj zvonka, či na plocho. (To podľa toho ako šmatlete. )
Ložiská a súčasti
Starostlivosť o ložiská som popísal v samostatnom článku. Pozornosť však treba venovať aj uloženiu ložiska v koliesku a to hlavne správne dotlačenie/dosadnutie do hubu (to je vnútro kolieska). Vizuálne skontrolujte nerovnosti povrchu ložiska ale aj osky. Ak spozorujete obrusovanie osky, začnite uvažovať o kúpe nových. Predtým je však dobré osky tiež vymeniť vzájomne medzi sebou. Okrem brzdovej, tá je vždy iná a spravidla dlhšia. Dotiahnutie osiek by ste mali kontrolovať pred každou jazdou!
Nezabudnite na dištančné vložky alebo teda spacery (čítaj spejsery). Môžete sa stretnúť s dvoma typmi. Umelé a hliníkové. Ak máte umelé tak tie rovno odporúčam vymeniť. Umelina je mäkký materiál, ľahko obrusný a ešte aj nepresnejšie vyrobený. Silnejším dotiahnutím sa Vám pri nich môžu prestať točiť kolieska. Už keď sme pri doťahovaní. Myslím, že už som to niekde spomínal, ale osky nikdy nedoťahujeme na fest (príliš silno). Doťahujeme ich len na pevno. Ak ich totiž doťahujeme čo to dá, oslabujeme ich materiál a zarezávame si viac závit. Výsledok je znehodnotená oska, ktorá v extrémnych prípadoch praskne. No a samozrejme zlé točenie koliesok.
Nôž a brzda
Prvé čo skontrolujeme na noži je jeho dotiahnutie ku topánke korčuli. Rukou vyskúšame jeho pevnosť uchytenia. Ďalej vizuálne skontrolujeme jeho rovnosť. Hlavne pozerajte po prasklinách a či je rovný. Nemám teraz na mysli rovnosť vzhľadom ku topánke, tam je vždy nejaký uhol. Ale mám na mysli jeho celkovú rovnosť. Ku príkladu ak narazíte povedzme do steny, mohol by sa ohnúť atď. V tom prípade už neodporúčam na ňom jazdiť. Pokazíte si tým Vašu techniku, budú vás po jazde divne bolieť nohy, alebo vám to bude zvádzať/rozchádzať nohy. Čiže prasknutý a krivý rám nepoužívajte. Dobytie či obytie noža nie je nič závažné.
Pri kontrole brzdy preskúmajte jej uchytenie a pevnosť. Ďalej, každá brzda má tzv. “Wear limit” hranicu obrúsenia. Býva tam častokrát naznačená ryska. Podľa nej viete, či už treba brzdu vymeniť. Osobne som videl brzdy zbrúsené až po plastové teleso. Zbrusovaním brzdy sa zvyšuje uhol, ktorým treba brzdiť a znižuje sa samotný účinok brzdenia. Pískanie brzdy nie je určujúci faktor ale len vedľajší efekt.
Topánky
Pri starších kolieskových korčuliach si hlavne pozrite a skontrolujte pevnosť šnúrok a praciek. Nie je nič horšie ako keď sa Vám pred jazdou alebo počas jazdy topánka uvoľní. Ďalej skontrolujte pohyblivú časť cuffu (čítaj kafu). To je tá komínová (členková) časť topánky. Sledujte hlavne nitové spoje či sú v poriadku, pracky a tiež rebríčky.
Ak máte vyberateľnú vnútornú papuču, tak by nebolo od veci ju aj umyť. Nepýtajte sa ma či sa dajú prať v pračke (najskôr asi nie) ale pozrite si to v manuáli. Ručne ich však umyť určite môžete. Čiže vlažná voda, mydlo a ideš. Dám Vám jednu radu. Po jazde na korčuliach topánky vypchajte nejakými pijavými novinami či servítkami. Nie len že ten papier nasaje vlhkosť ale čiastočne aj zápach. Ja to robím už pravidelne a je jedno či sú to rýchlostné či fitness topánky.
Záver
Nie všetky chyby, ktoré počas prehliadky zistíte, budete schopný aj odstrániť. Preto sa pripravte na to, že občas je treba navštíviť skúseného kamaráta či servis. Je dobré sa starať o korčule od samotnej kúpy. Predĺžite si tým ich životnosť a samozrejme predídete aj možným úrazom.
Na záver Vám prajem bezporuchové a príjemné korčuľovanie.
(38) Komentáre
Dobry den, dakujem za velmi dobry a pocuny clanok. Moje kolieskove korcule som si kupil v lete roku 2009 a pouzil som ich raz…Prave smo nemal co robit tak som sa do toho opat pustil a tesil som sa ako mi to ide, len mam problem s tym, ze mi lavo nohu vykrivuje zospodu smerok k pravej nohe co ma jednak spomaluje a jednak boli. Ak som spravne pochopil chyba je v nozi? co by som mal robit ak uz nemam zarucny list?
Ahoj, áno chyba môže byť aj v noži, alebo teda stretol som sa už aj s prípadom, že nôž bol úplne v poriadku ale spodok topánky bol zle vyrobený. No na druhej strane, môže byť chyba aj v zlej technike jazdy, alebo celkovo v nohe. Tým mám na mysli také tie ortopedické problémy pronácia atď(neviem nie som doktor).
Usudzujem tak na základe toho že vravíš, že ide o ľavú nohu, ktorú má väčšina ľudí slabšiu. (pravák/ľavák ) No a čo robiť? Skús tam dať podložky alebo teda kliny. Existujú 1mm podložky, ktorými to vyrovnáš ale stretol som sa s tým len pri rýchlostných korčuliach.
http://bontskates.myshopify.com/collections/accessories/products/812 Tiež vyskúšaj vymeniť nože z pravej na ľavú a uvidíš, či je to v noži.
Ahoj potrebujem poradiť. Moje korčule som si kúpila si pred 3 mesiacmi. chodievam sa pravidelne korčulovať asi každý druhý deň… no a asi tyzden mi strašne vŕzgajú koliečka.. nie ked nanich stojím,a le pri korčulovaní. Mam abec 7 ložiská.. aj som sa ich snažila čistit, ale na nete som našla, že tento typ aky mam ja, sa nedá otvoriť a vycistit.. ani mi to neslo. to vrzganie bude v lozisku? alebo v čom? dakujem za radu
Ahoj, sú dve veci, ktoré môžu spôsobovať “vŕzganie” koliesok.
1. Vôľa v uložení ložiska. To znamená, že ložisko je v koliesku voľné, dá sa ľahko/ľahšie vybrať alebo sa dokonca dokáže v koliesku točiť/pretáčať. Pri korčuľovaní a teda záťaží vzniká pretáčanie a to vydáva vŕzganie. Ak vyberieš ložisko býva na vonkajšom prstenci akoby spálené, vybrúsené a tak isto je to vidieť aj v koliesku – v tom uložení.
2. Uvoľnenie samotnej gumy kolieska od Hubu (jadra kolieska). Ak máš priesvitné kolieska, tak vnútri vidíš lesklé miesta alebo teda bubliny. Ak nemáš priesvitné, tak sa to dá ešte zistiť na hrane gumy. To jest; treba silno zatlačiť na gumu kolieska a sledovať či sa niekde na okraji neodchlipuje od plastu.
Samotné ložiská nevydávajú vŕzganie ale skôr hrkajú alebo šuštia od suchoty. Nakoľko sú kolieska spotrebným materiálom, nie vždy sa ti ich podarí vyreklamovať a ešte pozor na kolieska s označením Lite, Soft. To sú pre mňa jednorazovky.
Ahoj Vlado,
kupil som si nove korcule, kvoli zlave az 100mm, jazdil som predtym na 76mm a mam pocit, ze neviem tieto 100 ovladat tak dobre ako tie 76ky, mam zlu techniku alebo je to kolieskami?
Myslis, ze bude mozne kupit na 100mm korculu aj mensie kolieska kvoli lepsej ovladatelnosti alebo mi staci len zlepsit techniku? Neviem napr. dobre otacat, predtym to islo takmer samo a tak… D
Dakujem.
Sa ospravdlnujem za offtopic, nejak som pri tom citani na to pozabudol, ze je tu aj lepsi clanok na moje otazky…
Ahoj, to bude skôr dĺžkou noža. Akékoľvek kolieska by si tam dal, tak sa ti nebude tak dobre manévrovať ako pri kratšom noži. A je to vlastne aj logické, rýchlejšie sa otočíš s menším polomerom. Čiže tu ti pomôže jedine výmena noža. Na druhej strane dlhší nôž je výborný pri vyššej rýchlosti. Lepšie drží stabilitu/balans…
Zdravim, kupil som si korcule K2 Moto 84, a uz pri prvej jazde na hradzi sa mi zdalo ze nieco klepka na pravej nohe, doma som zistil ze noz pri zadnom uchyteni sa trosku kyve nie moc ale dost nato aby to pri jazde klepkalo , neviem ci je to uchytene nitom alebo srobikom ale skor vyzera to na nit lebo to nejde zatiahnut ked tam narazim kluc okrem toho ze to je okruhle cize to tam treba dat zosikma aby sa stym dalo tocit tak sa toci aj z druhej strany cize mi to nejde zatiahnut. Neviem co stym mam robit, je to este v zarucnej lehote ale neviem ci mi to zreklamuju kedze mozu povedat ze to je zo skoku alebo niecoho , ne ze by som natom skakal… alebo to dat rovno do servisu ale to neviem kolko bude stat a za nove korcule hned platit servis sa mi tiez moc nechce… neda sa to nejak svojpomocne dotiahnut ?
Dobrý deň,
K2-ojky mávajú zvyčajne upevnené rámy skôr zboku a áno býva to na nit. žiaľ nie klasický imbus.
Dotiahnuť by to mal asi autorizovaný servis. viem, že K2 v auparku v BA by takýto servis mali vedieť sprostredkovať. Skúste tam a ak ste to tam kúpili, tak o to lepšie Ak ste to kúpili v nejakom inom športovom obchode, možno by sa to dalo riešiť ako reklamácia, ale na druhej strane riešiť to cez k2 aupark by mohlo byť rýchlejšie. Nemám s tým vlastné skúsenosti, ale informáciu mám takú, že by tam možnosť servisu byť mala.
Jaro – http://www.korcule.com
Vdaka , skusim to hodit do tej k2ky v auparku
Ahojte,
moje zapúzdrené ložiská už sú opotrebované a potrebujem ich vymeniť,
u predajcov som nezohnala iné ako zapúzdrené, kde si kúpim tie s prachovkou?
Ak ste to tu už preberali tak sa ospravedlňujem, inak výborne články, veľmi mi pomohli.
Pozdravujem,
Marianna
Ahoj,
Tie s prachovkou sú najčastejšie ložiská najvyšších radov. Ale sú samozrejme aj značky, ktoré síce nemajú prachovku ale poistný krúžok. Pozri značky Luigino, Powerslide, a myslím, že aj ILQ od K2 sú tiež s poistným krúžkom. RB má všetky SG ložiská zapúzdrené a s prachovkou sú iba HTO PRO – ich najvyššia rada.
Ahojte,
Neviete mi niekto poradit nejaky servis na korcule, najlepie v okoli BA ?
Otrhla sa mi totiz klipsna vrchna a potreboval by som to opravit
Diky
Zabehni do Arsenalu (nam 1.maja 3 v BA) alebo im tam najskro skus zavolat.
Ahoj, Vlado.
Dakujem za vyborne clanky, velmi pomohli.
Chcela by som sa ta opytat na vymenu brzdy na in-line. Na zaklade dobrej skusenosti s ladovymi bruslami a recenziami na nete som kupila dcere korcule Tempish – Triumph Lady. Behom 4-5 jazd zodrala brzdu na plast, hoci predtym sme niekolko rokov obe pouzivali jedny korcule a na nich je stale brzda ako nova. (Reklamaciu firma neuznala…)
Vedel by si mi, prosim, poradit, ako vymenit brzdu a hlavne ako vybrat tu pravu?
Dakujem.
Zuzana
Ahoj,
Čo sa týka samotnej gumy, tak tá je braná ako spotrebný materiál. Tvrdosť gumy je ale vyslovene otázkou výrobcu no a tí často siahajú po lacných materiáloch…
Môžete vyskúšať gumu aj druhého výrobcu no dopredu Vás upozorňujem, že pravdepodobnosť, že sa vám tam podarí dostať inú, je mizivá. Jednak je to dané uchytením brzdového telesa a potom uchytením samotnej gumy. Takže Vám neostane nič iné, iba si kúpiť gumu Vašej značky. Ale za pokus to stojí..
Dakujem za odpoved. Idem teda hladat. Urcite nechcem “original”, ktory stoji za… a musela by som ho menit 2x mesacne.
Ahoj, Vlado.
Pri kupe nahradnych koliesok su uvedene rozne parametre, o. i. tvrdost. Neviem ale, co jednotlive udaje znamenaju. Ak jazdim po mierne narocnejsom terene a potrebujem kolieska, ktore lepsie zvladnu drobne nerovnosti (a neide mi o rychlost), po akych mam siahnut?
Dakujem.
Zuzana
Kolieska bývajú označené dvoma údajmi. Prvý je priemer kolieska a druhý je tvrdosť kolieska. Príklad 82/84A to prvé číslo je priemer kolieska v tomto prípade 82mm a to druhé je označenie tvrdosti gumy (84A). Kolieska s nižšou tvrdosťou sa rýchlejšie opotrebujú – tak napríklad 82/82A je pre naše cesty nepoužiteľné. (Jedine pre výročných korčuliarov; takí čo sa korčuľujú raz do roka).
Čo to o kolieskach som písal tu:
http://www.korculiar.sk/rady-navody/vyber-novych-korcul/
Samozrejme, že s vyššou tvrdosťou sa trochu znižuje aj komfort ale netreba sa toho báť. Naproti tomu na hladších povrchoch si to viac užijete.
A este jednu otazku mam, nazatial poslednu
Ako ma byt upevneny noz na topanke na in-line? Ja som sa doteraz stretla iba s nozom, ktory je presne uprostred topanky rovno od spicky k pate – ked stojis a mas nohy rovno pri sebe, noze idu stredom paralelne v smere jazdy.
Ale na Temphishkach je noz cely posunuty mierne do vnutornej strany a este este aj zlahka do V (na spicke su blizsie pri sebe kolieska). Dcere je to dost nepohodlne, ale mozno je to naschval. Je to OK?
Dakujem.
Zuzana
Úplne správne umiestnený nôž by mal byť nejako takto. Vpredu na špičke má viesť nôž medzi palcom a ukázovačikom a vzadu by mal byť na stred päty. Ak teda postavíme topánky absolútne rovnobežne tak nože budú špičkami pri sebe v tvare “A”.
Tu sa treba ale pozastaviť nad tým, že ľudia majú rôzne deformácie nôh (pronácie, supinácie atď.) a tieto sa zvyknú upravovať podložkami. (Stretol som sa s tým iba pri rýchlokorčuliarskych topánkach, kde treba eliminovať akýkoľvek handicap.) Taktiež niekto chodí ako Chaplin do “O” a niekto zas X-uje, čiže prirodzený postoj je úplne iný.
http://www.inlineplanet.com/09/09/begg-frame-alignment.html
Výrobcovia teda nemôžu zaručiť 100% sadnutie pre každého človeka a “tudiš” každí má nastavené niečo trochu inak, jednoducho to ich “TOP”. Nestretol som sa však s korčuľami, ktoré by nemali žiadny uhol (teda 0°).
Ahoj,
mám jednu otázku. Dcére (4r.) som kúpil Rollerblade spitfire, všetko super ale je ľaváčka a zatiaľ je brzda (ako z výroby) na pravej korčuli. Mám jej ju prehodiť na ľavú až si neosvojí zlozvyk a potom bude neskoro?
Díky Mišo
Pri mäkkých kolieskach (80A) sa mi osvedčilo otáčať ich a meniť poradie oveľa častejšie…teda nečakať na stredne/značne viditeľné skosenie. Záleží aj od spôsobu jazdenia, ..ja teda dosť šantím na tom, oblúčiky, otočky, korčuľovanie dozadu, …kolieska dostanú zabrať a nie vždy sa im ujde hladučký asfaltík )…takže zachovať oblý tvar kolieska ich otáčaním bárs aj každý týždeň sa mi zdá celkom užitočné . Netrvá to dlho, získame v tom prax a keď sa postaráme o kolieska, tak sa aj kolieska postarajú o nás, no nie?
Dobry den, chcela by som sa opytat na velkost koliesok.Na nete som si nasla priemer koliesok pre zaciatocnikov, primernych ci skusenych korculiarov. Ja som zaciatocnicka a docitala som sa ze idealny priemer je od tych 78. Avsak predavaju sa aj kolieska s mensim priemerom, ktore sa nikde nespominaju.Chcela by som sa opytat pre ake korcule su vhodne, ci by som si mohla kupit napr. aj 64 priemer.Viem ze to pojde pomalsie avsak nevadi mi to.dakujem
Ahoj,
Takáto veľkosť sa dáva napr. do detských korčuliek (aj keď tam už zvyknú byť 72-76mm) alebo do agresívnych korčúľ (tie majú zvyčajne vysokú tvrdosť 89A).
Som začiatočník v in-line jazdím na hrádzi v Ba,kde je dosť veľký pohyb ľudí.Vie mi niekto poradiť ako sa naučiť brzdiť bez ujmy na zdravý mne a ostatným ?
sú niekde nejaké videá
dík za všetky rady
Skús pozrieť článok 5 najčastejších techník brzdenia
Ahoj chcela by som sa opytat….ze pred tyzdnom som si kupila rollerblade lady a chodim sa korculovat na petrzalsku stranu hradze a hned pri prvej jazde mi na drsnom povrchu zacalo take akokeby hrkanie ale iba na kednej nohe a to tam kde mam brzdu a ten zvuk aj vychadza cca zo zadneho koliska. Na jemnejsom povrchu nic nepocujem. Pocula som ako hrkaju kamoskine kolieska je to taky kovovy zvuk ale u mna je to akokeby plastovy zvuk.Preto by som sa chcela opytat ze ci to moze rezonovat iba zle dotiahnuta brzda alebo je to horsia chyba napr. zle lozisko alebo tak nejak a mala by som pouvazovat o reklamacii?
Ahoj, ložiská to určite nebudú, tie nehrkajú. Môže to byť dištančná/vymedzovacia vložka, ktorá je medzi ložiskami. Tá pri RB-čkach býva umelá, a tak isto ako aj sama píšeš, to môže byť aj tá brzda. Čo sa týka reklamácie, tak neviem či tam pochodíš, ale skúsiť to môžeš.