Open source heat map

Ako si vybrať korčule

foto: Arsenal inline shop

foto: Arsenal inline shop

Všimol som si dnes v obchode, že ľudia vôbec nevedia, ako si vybrať nové korčule. Tak som sa dnes rozhodol, že im s tým trochu pomôžem. V tomto článku sa budem venovať iba Rekreačným a Fitnesovým korčuliam. Rozdiel medzi týmito dvoma typmi je v tom, že rekreačné korčule nie sú vhodné na dlhšie korčuľovanie (nebodaj tréning) ale naopak, sú vhodné pre začiatočníkov – amatérov.  Všeobecné rady pri výbere týchto typov sú však rovnaké, a tak čo platí pre jedny, platí aj pre druhé.

Rekreačné korčule sú viac-menej určené ľuďom, ktorí sa korčuľujú tak 1-2x do týždňa. Bývajú väčšinou vybavené menšími kolieskami a použité materiály sú viac pohodlné, čo má za následok použitie mäkších (tiež lacnejších) materiálov. Takéto mäkké materiáli by sa pri dlhodobej záťaži a častom korčuľovaní mohli skôr deformovať až zničiť. Ložiská tiež nebývajú najkvalitnejšie, ale na druhej strane, tento druh korčulí býva cenovo najprijateľnejši. (Ceny nebudem uvádzať, nakoľko som nerobil žiadny prieskum, ten si tentokrát musíte spraviť sami.)

Fitnessové korčule sú určené viac aktívnym ľuďom, ktorí sa korčuľujú minimálne 2x v týždni, alebo berú korčuľovanie ako doplnkový šport (tréning), ale sú vhodné aj pre ľudí ktorí sa korčuľujú čisto pre radosť. Takáto skupina ľudí je najväčšia, čo je vidieť na hrádzi (bratislavskej) a aj preto sú Fitnesové korčule najviac predávané. Keďže je tu dosť široká skupina ľudí, prirodzene tu vznikla aj dosť široká škála Fitnesových korčulí. Základné rady korčulí spoznáte podľa menších koliesok a klasického šnurovania. Korčule vyšších rád už majú väčšie kolieska, kvalitnejšie ložiská a rôzne upínacie systémy, poprípade rôzne “fičury” na nožoch. (Narážam tým na rôzne rozťahovacie kolieska-Rollerblade, naklápacie systémi-Filla, klapkový systém K2…) Vyššie rady sú určené pokročilým, často trénujúcim ľuďom a niektoré “high end” sú dokonca vhodné už na maratóny (teda vrcholový šport). Kam sa zaradíte vy, to už viete sami-rokmi korčuľovania, však?

Kolieska

Ak je korčuliar začiatočník odporúčajú sa menšie kolieska – nie preto, že by väčšie nezvládol, ale pri väčších kolieskach sa posúva ťažisko korčuliara a teda neskúsený človek má návyk prepadať dozadu alebo dopredu. Samozrejme, že s veľkosťou koliesok sa zvyšuje rýchlosť. Ak si však myslíte, že veľké kolieska pôjdu sami, tak sa mýlite. Opak je pravdou, ak totiž človek nemá potrebnú silu v nohách na to, aby veľké kolieska uviezol, tak namiesto toho aby ho korčule viezli, ho budú spomaľovať. Najviac je to cítiť pri najväčších kolieskach 110mm. ;) Kolieska majú aj označenie tvrdosti: Je to to druhé číslo napr. 80mm/82A (tvrdosť 82). Podľa akej normy je tvrdosť gumy určovaná netuším, čo však už rokmi korčuľovania viem je, že na naše cesty sú najvhodnejšie tvrdosti 84A. Kolieska sú spotrebným materiálom a teda ich opotrebenie je úmerné tomu ako často sa korčuľujete, akým štýlom jazdíte, brzdíte a po akom povrchu. Tak napríklad ja som totálne zničil kolieska za 2mesiace tvrdosť 83A, ale tu treba povedať, že som denne najazdil primerne 24km! Tiež záleží od výrobcu koliesok, lebo pri kolieskach sú aj iné faktroy dôležité ako sú grip, priľnavosť a tak, ale to je na iný článok. Čo som však chcel povedať je, že až skúsenosťami prídete na to aký výrobca vyhovuje vaším nárokom. Nemusíte teda hneď nadávať, keď zničíte svoje “prvé” kolieska.

Ložiská

Čo sa týka výberu ložísk, existuje tu stupnica ABEC. ABEC je však iba norma opracovania ložísk (Annular Bearing Engineering Committee), čo nám hovorí, aká stupnica tolerancie bola použitá pri opracovavaní. Najnižšia je ABEC 1 a najvyššia ABEC9. Vyššia stupnica by mala pri najvyšších zaťaženiach dávať vyššie otáčky (RPM) za plynulejšieho (hladšieho chodu). Pre bežného človeka je to v prípade korčúľ však nepostrehnuteľné. (podľa môjoho názoru keby som vám dal nové ABEC1 a ABEC 9 tak nepoznáte rozdiel ;) :roll: ) Sú však firmy, ktoré si túto stupnicu tolerancie viac sprísnili a svoje ložiská nazvali ináč s podobným označením napr.: SG8, ILQ8 a použili špeciálne mazacie tuky a iné serepetičky. (pozn. Len aby zdivhli cenu? Možno však niečo na tom pravdy bude.) Čo je však postrehnuteľné je to, že po istom čase vám môžu ložiská s nižším označením, začať skôr “hrkať” a to je už nepríjemné. Stane sa to najskôr vtedy ak nevykonávate žiadnu údržbu. Tu sa nachvíľu pozastavím , lebo Vás musím upozorniť, že za dažďa a vlhka (mokrých ciest) sa nekorčuľuje! Je to z toho dôvodu, že ložiská sú maximálne náchylné na hrdzavenie a to sa môže dostaviť už do 2 hodín. (Jedine žeby ste si kúpili keramické ložiská, ale to je tiež na iný článok.) A zhrdzavené ložiská nevyreklamujete! Nakoniec údržba a starostlivosť o korčule je priložená k “záručáku”. Ešte posledná zmienka k ložiskám. Viem že ložiská majú podobné rozmery ako niektoré ložiská do domácich spotrebičov (mixéry, vŕtačky …) ale tie nie sú vôbec vhodné do korčúľ!! Ložiská do korčúľ odolávajú silám pôsobiacim najmä z vrchu, čo domáce spotrebiče nie, a teda by sa vám tie “ložsiká” mohli zadrieť, rozpadnúť a spôsobiť tak nemalé problémy! (čo mohli, aj sa!) Bacha na to! Ak ložiská, tak iba tie, ktoré sú na to určené. Kúpite ich v každom lepšom inline shope.

Nože

V podstate môžete naraziť na dva typy nožov. Kompozitné a hliníkové zliatiny. Kompozitný nôž býva tuhší ako hliníkový, ale je aj o niečo ťažší. Nejaký zásadnejší rozdiel v tom ani nie je. Čo si však všímajte je veľkosť koliesok, ktoré tam neskôr môžete max. vložiť. Pri tejto modelovej rade nemá zmysel uvažovať o rozpätí šróbov alebo tuhosti, to si skôr budú všímať pokročilí, ale o tom popíšem až v inom článku. Na nožoch býva uchytená brzda. Treba si všímať akým spôsobom je uchytená a či je brzdová guma ľahko vymeniteľná. V drvivej väčšine je :D . Brzdové teleso však nemusí byť namontované na korčuli, pokročilí vedia totiž brzdiť aj inými technikami a ak pokročilí nie ste, tak požiadajte o jej namontovanie alebo o technické vysvetlenie. Otázka, či je lepšie brzdiť brzdou alebo iným systémom, je jednoduchá. Brzdová guma stojí o pár desiatok eúr menej ako nové kolieska. Ale ak ste bohatí… 8) Tiež gumou viete skôr zareagovať a ak vám pekne zapíska, tak ani zvonček nepotrebujete. No áno dá sa brzdiť aj tzv. lyžiarskym spôsobom ale tie kolená… alebo v najhoršom to hodiť do trávy príp iného kríku, či steny? :) A teraz si vyberte :D

Topánky

Výber inline topánky je vec vkusu, či sa vám páči červená, či zelená je na vás. Čo však pri výbere neprehliadajte je veľkosť. Tá by mala byť tesne na nohu ak nie aj o pol čísla menšia. Je to z toho dôvodu, že Rekreačné či Fitnesové korčule majú vnútornú papuču, ktorá sa vám jednak prispôsobí na nohu a jednak vám pustí také 3-4mm (roztiahne sa, jo?). Teda nedajú sa tu uplatniť rovnaké metódy ako pri kúpe zimných! Topánka musí nohu dobre obopínať, lebo ak je väčšia, nastáva tým v korčuli pohyb – čo je trenie a teda vznikajú pľuzgiere, odery, otlaky a iné neduhy.. au au, je to zlé :( . Taktiež si všímajte miesta ktoré vás tlačia. Ak vás niečo tlačí hneď pri skúšaní (môže to byť skelet alebo čudné šitie), nespoliehajte sa na to, že to povolí. Väčšinou sa stane opak a ono to začne “kurevsky” (prepáčte za výraz, ale potrebujem jeden silný, aby ste si to uvedomili) tlačiť a bolieť. Topánku vyskúšajte v pokrčení kolien. To je totiž poloha v ktorej sa budete korčuľovať, no a pri pokrčení sa päta zatlačí do zadnej časti korčuli a mali by ste cítiť uvoľnenie na špičke. Je tak? Takže topánku vyskúšajte nie len v stoji, ale aj v pohybe. Áno!! Prejdite sa po predajni, keď aj päť minút tam budete “šaškovať”. Ak si raz kúpite topánku čo tlačí, tak prídete o zážitok a na korčuľovanie zanevriete! A to nechceme :) .

Chrániče

Ku korčuliam bezosporu patria chrániče! Tak si ich KÚPTE!! Chrániče nenosia len machri, ktorí si chcú v najbližšej dobe ublížiť. VY takí nie ste. Však? ;) A keď sa to tak vezme, videli ste niekedy pretekára, ktorý nemal chrániče? No dobre na kolenách a lakťoch nemávajú, ale na rukách a hlave majú vždy! A keby nemuseli byť v takom veľkom podrepe a nemuseli rýchlo švihať rukami, tak majú aj na lakťoch a kolenách. Oni, teda aj ja, dobre vieme čo je to “cestná lišaj”. Čiže nešetrite tam kde nemáte. Liečenie a bolestné vás vyjdu drahšie. A ak ste začiatočník, tak kúpu korčulí bez chráničov ani nezvažujte! A myslím si, že aj predavači vám to budú hneď odporúčať, no nie je to preto, že chcú predať (a možno aj hej :P ), ale preto že majú skúsenosti s tým, že sa im do obchodu vracajú dobití ľudia, dokúpiť si chrániče, lebo boli “machri”. Ono stačí jeden “vhodný” kamienok alebo špára na chodníku, či “ideálna” dierka alebo aj drzí korčuliari a o radosť je postarané. (A že minimálne raz padnete, je isté.)

Neviem či som napísal všetko podstatné, väčšinou ma všetko napadá až pri kúpe, ale niektoré veci už nechám na vás a hlavne v obchode pri výbere majte veľa otázok! Napr. ako dlho vydrží upínací systém… koľko stoja nové kolieska do tohto typu, aká je ich max veľkosť, poskytujete servis, máte náhradné dieli?! To všetko na nich navaľte, tlačte ich, nech sa v budúcnosti o nás vedia lepšie postarať ;) he? Výber nových korčulí si vyžaduje čas a najmä návštevu obchodu. Cez internet si môžte korčule vybrať ale skúšať ich nedokážete.

A teraz sa do mňa môžte pustiť… :twisted:

(49) Komentáre

  1. Daniela Lócziová hovorí:

    Tak toto bolo jedno úžastné čítanie a keďže plánujem kúpu nových korčulí tak dúfam že tieto rady my pomôžu. No ja verím že áno. Ďakujem ešte raz super rady ….

  2. Vlado hovorí:

    Niet za čo. A nech vám tie nové korčulky slúžia čo najdlhšie ;) . Minimálne tak dlho ako moje (a to sú 4roky).

  3. Tony hovorí:

    A ako sa vlastne daju nasadit loziska do kolecka je na to nejaky kluc alebo co? Dakujem

    • Vlado hovorí:

      Je to v podstate, jednoduché. Na vybratie ložísk slúži kľúč tzv. bladetool a dá sa kúpiť v hociakom lepšom inlineshope. Je to vlastne trojcípy kľúč (ale videl som aj sofistikovanejšie blbiny). S ním je to veľmi jednoduché, keď stačí z jednej strany kľúč vložiť do koliseka a ložisko menšou silou vytiahnúť. S kľúčom pohoda. Ale dá sa to aj bez kľúča. Ak máme koliesko v ruke a máme obyčajný imbus tak tou kratšou časťou vložíme kľúč tesne za ložisko a postupným povyťahovaním (v kruhu) ho postupne vytlačíme. Toto však platí v prípade že nemáme osku priechodnú cez celé koliesko. Ak je totiž oska cez celé koliesko (dá sa to zistiť obyčajným pohľadom dnu a vidíme súvislý povrch osky) tak to sa dá iba horespomínaným kľúčom (stojí tak cca 8,5€). Potom ložiská vložíme obyčajným zatlačením. (Nezabudnite však na dištančnú vložku ;) )

  4. Vlado hovorí:

    Miroslaw komentár bol presunutý do článku “Až vás chytí dážď…

  5. Kristína hovorí:

    Dobry den,
    nedavno som si kupila korcule znacky Rollerblade v domneni ze to bude dobra investicia, ale opak sa stal pravdou. Korcule ma zakazdym natlacia na vnutornej strane chodidiel. Mam pocit ze korcule su mi akurat, teda podla popisu v clanku to sedi…Pouzivam aj in-line ponozky, ktore su na miestach kde sa noha najviac otiera o korculu. Nejaky typy alebo triky? Alebo jednoducho mi tvar korcule nesadol a mam kupit nove? za radu vopred dakujem :-)

    • Vlado hovorí:

      Nuž takto na diaľku je ťažko radiť. Je celkom možné, že Vám tvar korčule naozaj nesedí (korčule sú totiž v niektorých modeloch robené skôr na užšiu nohu a u iných skôr na širšiu a nezáleží pritom od akého výrobcu sú, je to proste tak). Ešte je možné, že Váš štýl jazdy je zlý alebo máte slabé členky (poprípade “šmatlete”, ale to už som drzý :twisted: ). V takom prípade ak sa Vám nohy stále tlačia dovnútra, tak to hold tlačí (ale v tomto prípade nemusíte kupovať nové korčule, stačí sa naučiť techniku). Ešte je alternatíva, že máte špecifický tvar nohy a to teda ľudia zvyknú mať, alebo nejaké výrastky. (Kupríkladu ja mám “proklate ” veľké členky zvnútra aj zvonka ako Franky závity a veľa korčulí mi prosto nesedí.) Niektoré časti korčulí (najmä tie z plastu) sa dajú teplovzdušnou pištoľou nahriať a roztiahnúť (takto mi robili v servise moje najstaršie RB Aero 10-ny, bo ma tlačili na kostičku pod členkom) ale na to sa treba ísť opýtať do predajni. Ako vravím, príčin je veľa a ťažko je radiť na diaľku (ak vôbec).

  6. ZDENO hovorí:

    VELMI DOBRE CITANIE A POUCNE MAM KORCULE DVA MESIACE A AZ TERAZ SA DOCITAM TAK ZAVAZNE INFO DAKUJEM INAK SUPER SPORT UZ SPRAVIM 10KM SVIZNE A MAM 100KG:d

  7. Lenka hovorí:

    Ahoj…práve hľadám všetko čo mi pomôže kúpiť si nové korčule…tvoj článok mi dosť pomohol …rozhodujem sa pri výbere medzi značkami Roces, Rollerblade,K2…rozhodla som sa pre veľkosť koliesok 90..už len treba navštíviť Arsenal a investovať :D …korčuľujem od malička a teraz sa tomu chcem venovať aj kôli postave…teším sa na ďalšie poučné články

    • Vlado hovorí:

      Oh, ďakujem a veľa zdaru pri výbere. P.S. Ten výber by som ti zúžil na značky K2 a RB. Nie že by Roces nebola dobrá značka ale Fitness sa jednoducho ešte nenaučili robiť… (ale keby si chcela hrať hokej tak tam boli výborné, správne tvrdé atd.)

  8. Kat hovorí:

    Velmi dobry clanok! Poucny a zabavny zaroven :) Dikes

  9. dodo hovorí:

    ahoj vlado
    super článok,chcem Ta poprosiť o radu,aké kolieska by si my odporučil na zlé asfaltové cesty? mám hokejové topánky n al.chassi kolieska 80,76,76,72 tvrdost bud nie je uvedená alebo som ju zodral :-) predpokladám že tvrdšie v hale na parketách super ale na asfalte hroza.vopred vdaka za radu

    • Vlado hovorí:

      Ahoj,
      Ja by som volil tvrdšie kolieska. Pri zlých cestách si treba voliť taký kompromis. Mäkšie kolieska poskytnú na zlých povrchoch vyšší komfort ale dlho ti nevydržia. Tvrdšie zasa dlho vydržia ale komfort bude horší. Ten sa dá ale vykompenzovať veľkosťou kolieska, pretože nerovnosti na povrchu ľahšie prekonáš s veľkými kolieskami.
      Čiže z toho vychádza, že väčšie a tvrdšie kolieska sú lepšie. Mimochodom na naše cesty ja volím tvrdosť vždy 84A a aj viac (ale to už záleží na tom ako dlho korčuľuješ, akou technikou brzdíš atď…).

      Čo sa týka haly a asfaltu je to presne opačne! Mäkšie do haly a tvrdšie na asfalt.

  10. Martina hovorí:

    Ahoj! Musím povedať, že naozaj skvelý článok. Ja som tiež aktívny korčuliar a pokiaľ mi to počasie dovolí, stojím na korčuliach denne aj niekoľko hodín. Chcela som sa však spýtať na pár vecí. Zvažujem kupovať nové korčule, lebo moje som už zodrala a o kolieskach ani nehovorím. Mám však jednu otázku. Tvrdosť mojich koliečok bola 84A a dlho mi nevydržali. Moja kamarátka má tú istú tvrdosť už 6-ty rok, vyzerajú stále ako nové, korčuľuje sa asi tak často ako ja, len s rozdielom, že je ťažšia a že korčuľuje pomalšie. Môže byť práve rýchlosť korčuľovania dôvodom väčšieho zodratia? Chcem si kúpiť už naozaj kvalitné korčule, hlavne čo sa koliesok týka, cena nerozhoduje. Preto som Ťa chcela poprosiť, či existujú aj kvalitnejšie kolieska s lepšou tvrdosťou ako 84A (určite existujú, len ja ako laik do techniky) neviem zohnať tie najlepšie. Bola som v rôznych predajniach a skoro vždy som sa stretla s odlišnými názormi. Teraz neviem, či to bolo buď nevedomosťou alebo predať čo najdrahšie, či najrýchlejšie sa zbaviť zákazníka, preto som Ťa chcela poprosiť o radu, aké kolieska by som mala asi zháňať. Viem asi približne aké by som mala zháňať, ale je široký okruh možností a je lepšie pýtať sa niekoho, kto má skúsenosti ako niekoho v predajni, kto môže mať za úlohu len predať. Vopred Ďakujem za radu!!! Maťa

    • Vlado hovorí:

      Ahoj,
      Áno na technike korčuľovania veľmi záleží. Napríklad si zober dĺžku záberu, uhol odrazu, povrch, trenie atď, je tam mnoho faktorov prečo rýchlejší korčuliari zoderú kolieska rýchlejšie.

      Pokiaľ hľadáš kvalitné značky, ktoré vydržia a používajú ich aj rýchlokorčuliari, tak hľadaj značky Atom wheels, MPC wheels alebo Matter wheels. Tieto kolieska u nás však dostaneš možno iba vo veľkostiach 100mm a viac a dosť si priplatíš. Skús uvidíš.

      Ak potrebuješ niečo dostupnejšie tak skús Hyper wheels. Vraj sa od poslednej doby zlepšili ale nemám to overené.

  11. karol hovorí:

    potrebovalbysom poradit mam ceru ktorej chcem kupit kolieskove korcule nosi velkost topanok 33 ake cislo by bolo prenu dobre dakujem

  12. Martin hovorí:

    Zdravím. V prvom rade – skvelá stránka :) . Množstvo užitočných informácií. Veľká vďaka. Potreboval by som poradiť. Korčulujem už pár rokov v podstate len rekreačne ale často no v poslednej dobe mám chuť prejsť na nejaký “vyšší level” :D . Moju pozornosť upútali korčule typu URBAN FREESTYLE a chystám sa na ich kúpu no nechcem kúpiť žiadnu hlúposť. Do oka mi padli konkretne Rollerblade Twister 80 a to sa chcem spýtať či mi viete o nich povedať niečo viac, prednosti nedostatky, poprípade odporučiť niečo iné v tejto kategorií. Viem že Rollerblade je kvalitná značka no nedočital som sa či aj tieto modely od nich sú dobré. Za Vaše rady vopred ďakujem :)

    • Vlado hovorí:

      Ahoj,
      Twistery su naozaj vyborne korcule pre Freestyle. Ich nedostatky ako zaciatocnik nepocitis. Perfektne sedia na nohe a znesu aj nejake tie tazsie otrasy po dopadoch. Neskor, ak budes chciet vediet ako freestylista robit krkolomejsie kusky, tak sa urcite obzries aj po inej znacke. napr.: Seba
      Dovtedy su Twistery asi najlepsou a dostupnou volbou. Jediny nedostatok ktory pri nich mam ja, je ze trochu vrzgaju. Ohyb cuffu sa trie zo spodkom a vrzga (model 2008). :) Ale mne to nevadi, inym moze.

      • Martin hovorí:

        Vyzerajú skvele… keby máš porovnať Twistery 80 a neiektorý z modelov FR2 ktoré som našiel zhruba v tej istej cene (cca 200€), ktorému by si dal prednosť? :)

  13. AlbHert hovorí:

    Dobre napisane, len si dovolim upresnit, mozno pre zaujimavost, ze ABCE nie je stupnica presnosti opracovania, ale stupnica presnosti vyberovej montaze. Na ABCE1 a ABCE9 mozu byt v principe tie iste vonkajsie a vnutorne kruzky a gulicky, ale rozdiel je ako presne je jedno a druhe zmontovane. Totiz ziadne dve suciastky na svete sa nedaju vyrobit absolutne rovnako velke a preto ich treba triedit a podla toho k sebe zmontovat. Cim preciznejsie tredenie urobis, tym vacsiu vyslednu kvalitu dosiahnes. Ale tym to aj dlhsie trva a to sa premieta do ceny. Je rozdiel ci vlozene gulicky v lozisku su v intervale 5tisicin alebo jednej. Zjednodusene povedane, tie vacsie gulicky su viac namahane, skor sa znicia. Prva znicena gulicka definuje zivotnost loziska. Tato pretazena gulicka zacne nicit drahu v kruzkoch, opadavaju s nej supinky a tie nicia dalsie gulicky. To je potom rychly proces.
    Cim presnejsie su gulicky vytriedene a su medzi nimi mensie rozmerove rozdiely, tym lepsie si medzi sebou rozdeluju namahanie a opotrebuvavaju medzi sebou vyrovnane. Pre presnost by som mal napisat ze vyberova montaz nezohladnuje len velkosti guliciek, ale aj rozmery oboch kruzkov loziska. Je rozdiel ci su gulicky medzi kruzkami s volou, alebo predpate alebo “presne”. Teda takato vyberova montaz je skutocna veda.
    Trocha som sa rozpisal..
    O nahradach “neinlajnovymi” loziskami by sa dalo tiez podiskutovat :)

    • AlbHert hovorí:

      este ma mrzi ze som nedodal, ze nie je ABEC7 ako ABEC7. Nie je v tom ziadna kontrola. Casto su “ABEC7″ vmontovane do korcul na predajni 10x horsie ako ABEC3 od SKF. Pismenaka na lozisku totiz znesu vsetko. Dobre loziska nemaju plechovu lisovanu krytku, s medzerou ako svet, ale polyesterovu, ktora aj skutocne tesni. Alebo potom demontovatelnu kovovo-plastovu, na servisovatelnych loziskach.

  14. AlbHert hovorí:

    este ma zaujalo tvrdenie, ze vacsie kolieska viac spomaluju. Tomu fakt nerozumiem. Fyzikalne maju vacsie kolieska mensi valivy odpor a lepsie prekonavaju nerovnost. Maju o chlp vacsi aerodinamicky odpor. Preto naozaj nechapem na zaklade coho spomaluju viac. Aky by malo potom zmysel pouzivat 110mm keby boli vacsie pasivne odpori? Preco sa prestali vyrabat 5x84mm a 4×100-110 ich vytlacili?
    Ale paradoxne musim uviest, ze raz som si vsimol, ze som z mierneho kopca (obaja sme sa len viezli), dobiehal 4×100 na mojich 80mm AERO. Nedava mi to logiku.

    • Vlado hovorí:

      Ahoj,

      netreba sa na to vzdy pozerat fyzikalne. Tam je totiz vela inych faktorov. Najvacsim faktorom bude tvoja sila, ktoru musis vynalozit. Vacsie kolieska a vacsi noz = vyssia vaha ktoru musis prekonat. A somzrejme striedavo zdvihat a pokladat nohy hore-dole chce mat vyssiu silu, kondiciu atd.
      Na druhej strane ti bude robit zle teren, ktory tiez nie je idealny. Dole z kopca to bude parada ale naopak do kopca si uzijes. Preto aj vela rychlokorculiarov voli rozne alternativy typu 3×110 + 1×100 a ine. Napriklad pre mna su 4x110mm tazsie a teda pomalsie, nemam na ne dost sily. Ja korculujem viac frekvencne ako silovo. Preto som rad na 3×110/1x100mm kolieskach.
      Dalsim faktorom by mohla byt aj tvoja vaha. Cim vyssia tym vacsia bude deformacia kolieska. Priklad z praxe moze byt, ze nakladne dodavky mavaju vzadu mini kolieska, aj napriek tomu ze by mohli mat normalne. Samozrejme, ze pri korculiach je to vacsinou zanedbatelne.

      V clanku to nakoniec aj pisem. Nie je to teda z fyzikalneho hladiska ale skor z fyzickeho :) .

      Snad ma pochopis.

  15. 3stan hovorí:

    ahoj. ozaj super rady tu dávaš Vlado a tiež by som mala plno otázok alebo pripomienok (vlastné skusenosti ) ale vidím že ty si v tom macher. a teraz moj problém mám strašne malu nohu že 34-35 (moje prekliateie) a ťažko mi bolo zohnať korčule na nohu myslím tým “dospelácku” lebo tie detské aj najväčšie číslo boly o ničom alebo nastavitelné ale na moju velkosť (najväčšia) ma už tlačilo a tak som kupila skoro o číslo väčšie a chvalabohu už korčulujem 5 rok a v pohode myslím že obujem si hrubšie ponožky a nejak mi to sadne, ale su už dosť zruntované aj kolieska som vymenila teda poradie. tak že si kupim nové a som na to doplatila tak že na nových jazdím ako začiatočník mi nesadli ma to odrádza je tam iná tvrdosť gumy kolieska su väčšie nože sa zdaju byť rovnaké. som nevenovala tomu pozornosť pri kupe. tak som sa vrátila k tým starím neviem čo s novými, by som rada z dvoch urobila jedne kvalitné neviem či to ide obe sú zn.fily aj neviem či také čosi robia bývam v KE je tu niekde taký servis som zistila. porad či sa dá niečo také zrealizovať aby som nebola na smiech ked niečo také budem vyžadovať v servise.

    • Vlado hovorí:

      Ahoj,

      trochu neskoro odpovedám ale som po dovolenke a ešte ma jedna čaká…
      V skratke, ťažko sa číta tvoj text ale ak som to správne pochopil tak chceš z dvoch spraviť jedny. Problémom môže byť samotný nôž a síce jeho pripevnenie. Niektoré sú pripevnené dvoma skrutkami, ale tie môžu mať rôznu rozteč. (vzdialenosť medzi nimi) Ak sú však súčasťou konštrukcie topánky, tak s tým nič moc nespravíš. (Buď sú priamo plastom spojené alebo nitom.) :( Inak ak rozteč sedí tak stačí prehodiť nože z nových na staré. Ale je v tom vždy to “ale”.

Napísať Komentár