Open source heat map

Čistenie, údržba inline ložísk

Ložiská do korčulí.

Ložiská do korčulí.

Veľmi často sa stretávam s otázkou ako sa čistia ložiská do korčulí, ako často a čo na to treba, atď. Preto som sa rozhodol, že o tom napíšem článok, na ktorý budem odkazovať ak niekto bude niečo chcieť. :twisted:

Druhy ložísk. V podstate sa môžete stretnúť iba s dvoma druhmi ložísk označenými ako 608 a 688. Tie prvé 608 sú klasické ložiská o priemere 22mm a tie druhé 688 sú mikro ložiská s vonkajším priemerom 16mm. Okrem veľkosti je rozdiel aj v počte vnútorných guličiek kým 608 ich majú 7 tak 688 (mikrá) majú 9 guličiek. Vy sa však najviac stretnete s klasikou teda typ 608. Typové číslo býva často vyrazené na ložisku.

Ďalej môžeme rozdeliť ložsiká podľa toho či sa dajú otvoriť. Poznáme ložiská s prachovkou (býva to často plastová krytka, či gumená..), s poistným krúžkom (pliešok zaistený prstencom teda poistným krúžkom) a zapuzdrené ložiská (ložiská majú po obvode prstencový veniec viď foto).

Typy uzavretia.

Typy uzavretia.

Vopred Vám vravím, že zapúzdrené ložiská sa nedajú otvoriť (silou sa dajú, ale to ich zničíte a už ich viac nezavriete) a teda, nedajú sa čistiť! Tieto ložiská však nemusia byť čistené ani mazané. Pri správnom zaobchádzaní a teda korčuľovaní po spevnenom a neprašnom povrchu, a mimo vody a dažďa, Vám vydržia veľmi dlho. Sú mazané tukom alebo vazelínou od výroby a tak nie je potreba vykonávať zvlášť veľkú údržbu. Maximálne ich očistite na povrchu od prachu. Ak by sa však predsa len niečo udialo tak už Vám pomôže iba WD-40 alebo výmena za nové. (Toľko k zapuzdreným ložiskám, viac sa k ním nebudem vracať).

Typy ložísk a dištancií...

Typy ložísk a dištancií...

Typy kľúčov na výber ložísk.

Typy kľúčov na výber ložísk.

Vyberanie ložísk. Vyberanie ložísk si vyžaduje trochu sily a hlavne šikovnosti (nešikovný/né nech sa do toho nepúšťajú, ešte vždy je tu možnosť ísť do servisu). Ak sa to človek raz naučí, resp. príde na to ako sa to robí, tak ďalší krát už to bude hračka.

Urobil som Vám video za prísne laboratórnych podmienok :lol: (len aby som nedrgol do levitujúceho foťáčiku).

Na vyberanie ložísk je potrebné mať správny kľúč a tých rôznych typov je dosť. Ja mám doma 3 a najlepší je blade tool (ten trojcípy), no nerobí mi problém použiť aj obyčajný imbus. Záleží na tom čo chcem spraviť. Samotná technika vyberania záleží aj na tom, akú dištančnú vložku mám v koliesku. Ak je tam totiž priechodná vložka, tak ložiská sa vyberajú kľúčom tak, že sa kľúčom zatlačí smerom do ruky. Inak vyberáme ložiská smerom k sebe jemne krúživým pohybom. Ak máme obyčajný imbus tak ten zaprieme tesne za ložisko a vytláčame (viď video). Nie je na tom nič zložité, občas to ide ťažko inokedy ľahko (ako v živote :P ). Pri vyberaní však nebuďte hrubý a hlavne ak máte umelé dištančné vložky (bývajú biele). Inak ich zničíte a môžte kupovať nové.

Otvorené ložisko s poistným krúžkom.

Otvorené ložisko s poistným krúžkom.

Otváranie ložísk je oproti vyberaniu malina. Stačí nám obyčajná ihla, ktorou vyberieme prachovku (podobratím) alebo vypichneme poistný krúžok. Ten je na jednej strane vždy zaostrený tak, že ihlou ho ľahko vystrčíme a pliešok vyklopíme. (á né že sa pichnete :lol: )

Otvorené ložisko s prachovkou a poistným krúžkom.

Otvorené ložisko s prachovkou a poistným krúžkom.

Samotné čistenie ložísk je už potom na vás, akú alternatívu si zvolíte. Existujú totiž rôzne čističky či už ultrazvukové, mechanické a ja neviem aké. Ak však nemáte žiadnu takúto vymoženosť, tak potom Vám stačí miska a nejaký ten sajrajt. Najčastejšie sa používa lieh, technický benzín, petrolej. Ja používam petrolej. Pri práci s týmto bordelom je treba mať vždy otvorené okno, alebo ešte lepšie robiť to vonku či na balkóne! A tiež v gumi rukavicách. Proste dbajte na BOZP s horľavými materiálmi.

Kedy resp. ako často sa majú ložiská čistiť? Tak to je hodne špecifická otázka, na ktorú nie je jednoznačná odpoveď. Záleží od rôznych faktorov ako sú napr. ako často chodíte jazdiť, po akom povrchu a za akých podnebných podmienok (či prší, sneží, či je vlhko, po daždi…), alebo či ste v meste, na vidieku a tak. Najlepšie to zistíte pohľadom na ne. Taktiež zvýšenou hlučnosťou viete, že Vám idú ložiska nasucho, alebo pri voľnom zatočení počujete mlieť piesok.
Ak ste víkendový korčuliar teda chodíte von len v SO, NE a ešte keď neprší, tak vám stačí ložiská tak raz do roka očistiť a to predpokladám, že najskôr budete mať zapuzdrené ložiská. Ak ste riadny “fitnesák” a chodíte von pri každej príležitosti, alebo máte korčule ako doplnkový tréningový program, tak potom je čistenie závislé podľa intenzity, najskôr tak raz za dva alebo za mesiac. To už zistíte sami. Tí viac športoví alebo teda inline speed korčuliari už toto majú vžité a sami vedia kedy čistiť. Ku príkladu ja čistím alebo mažem raz za 2 týždne (ak sú podmienky ideál).
Ložiská vždy očisťujete ak Vás chytil dážď alebo ste chodili po mlákach, pretože ložiská sú veľmi citlivé na koróziu (aspoň ich vystriekajte wd-čkom). Vlastne ak to neurobíte po príchode hneď, tak vám do pár hodín začnú korodovať. Experti typu “JA” čistia po daždi na druhý deň. Ale treba povedať, že to už mám ložiská x-krát zhrdzavené a sú to moje “navšetkoložiská” :P .

Špinavé ložiská

Špinavé ložiská

Pracovný priestor.

Pracovný priestor.

Ložiská necháme v petroleji chvíľu ležať a potom čistíme.

Ložiská necháme v petroleji chvíľu ležať a potom čistíme.

Po vyčistení vyzerajú asi takto.

Po vyčistení vyzerajú asi takto.

Už len namazať, zavrieť, nahodiť a hor sa korčuľovať.

Už len namazať, zavrieť, nahodiť a hor sa korčuľovať.

Mazanie ložísk nie je žiadna veda. Maže sa olejom, vazelínou alebo tukom (nie rastlinný a tp :roll: ). Olej je dobrý vtedy ak používate korčule na rýchlokorčuľovanie. Jeho nevýhodou je, že sa rýchlo stráca (vysychá) a teda treba častejšie mazať. Do ložiská sa dáva jedna max. dve kvapky. Záleží na tom ako veľkú kvapku sa vám podarí vytlačiť. Prebytočný olej alebo teda aj vazelína sa vždy z ložiska vytlačia a tak Vám za…bordelujú kolieska a nôž. Vazelíny sa tiež moc nedáva, tak maximálne na špičku špajle. Vazelína je vhodná na ložiská pre časté trénovanie a tiež ak nechcete stále robiť údržbu. Vydrží pomerne dlho a strata v rýchlosti nie je taká veľká ako sa zdá. Aj vazelína totiž pri rýchlosti plastizuje (stáva sa riedkou až tekutou) a občas má výhodu v daždi, keďže neprepúšťa vodu. Vazelín je ale viacero druhov a nemala by sa použiť žiadna vazelína s obsahom kovových (alebo iných trenie spôsobujúcich) častíc. Kúpite ju aj v cykloshope.

Ak ste náhodou použili tento článok ako radu pri výmene ložísk, tak nezabudnite, že medzi ložiská patrí dištančná vložka! Inak po dotiahnutí koliesok oskou sa vám nebudú kolieska točiť ;) . Za pozornosť ďakujem a prajem veľa najazdených km.

(64) Komentáre

  1. motorik hovorí:

    Mam korčule HEAD FM 1.7 (100mm 80A kolieska + abec9) kupene pred rokom. Zodral som len predne kolieska tak som kupil celu novu sadu (Fila koliesok 100mm 83A)do ktorej chcem po case menit len predne kolečka zo starej sady. problem nastal po vymene. Nasadil, dotiahol ale zotrvačnosť kolieska bola oničom. Skusil som ložiská vykúpať v motorovom oleji a nastala tak 10% zmena k lepšiemu. Ale v porovnani so starymi je to o min 50% horšie čo sa točivosti tyka. Osky a dištančne vložky su tie isté. Dakujem

    • Vlado hovorí:

      Trochu mi je to nejasné. Kúpil si si kolieska, ktoré sa ti parádne točili a následne po výmene predných dvoch koliesok si spozoroval spomalenie. Ložiská sú ale stále jedny a tie isté alebo sú menené s kolieskami?

      • motorik hovorí:

        nie ja som zodral len predne a vymenil som všetkých 8 za novu sadu, len po namontovani sa mi skoro netočili. Ale už je všetko OK. dal som im dnes zabeh 32km a už sa pekne točia. Len ich bolo treba trochu rozhýbať. a ked zoderiem zasa len predne tak ich doplním z tej starej sady z ktorej mam ešte 6 použitelných koliesok. dik

  2. yano hovorí:

    Kupil som si Fila korcule za 100 eur,ale zdaju sa mi tie kolecka slabo sa tociace,,teda kazde sa toci inak ked ich roztocim,,pomohla by vymena lozisk? ake loziska su najlepsie? Dik

    • Vlado hovorí:

      Ak si si prave kupil nove korcule, tak nema zmysel si kupovat hned nove loziska. Korcule treba rozjazdit a potom robit zavery. Aspon 100km na nich nabehaj a potom skus ci sa slabo tocia.
      Loziska su od vyroby mazane, no a niektore mozu byt viac ine menej. Preto ti pri volnobehu jedno moze ist fasa a druhe na huja. Priemyselna vazelina ich samozrejme brzdi na kazdom inak.
      Tak isto dotiahnutie koliesok nemusi byt rovnomerne atd-atd.
      No a na zaver nezalezi na tom ako sa kolieska tocia vo volnobehu, ale ako idu pod zatazou. Ak by sa vam povedzme tocilo koliesko 5min volnobehom este stale to neznamena, ze by slo lepsie ako koliesko, ktore by sa tocilo 30s ;)

  3. martin hovorí:

    do coho by som este mohol namocit loziska na precitenie ked nemam petrolej dik

    • Vlado hovorí:

      Ahoj, tak ako je písané v článku, môže to byť ešte Lieh, Technický benzín alebo špeciálne čistiace prostriedky na báze biologicky rozložiteľných látok citrusov (Powerslide Citrus Cleaner).

  4. miso hovorí:

    ahoj kupil som si asi pred pol rokom korcule WORKER MADRID loziska (abec-9) a nedavno mi zacali piskat prve dve loziska na kazdej korculi ale piskaju iba ked na nich stojim ked ich iba tak roztocim tak nepiskaju. treba kupit nove loziska?

    • Vlado hovorí:

      Zaujímavá otázka. Ložiská by nemali pískať ale skôr hrkať, ak sú teda poškodené. A ak ich dáš na inú pozíciu tak tiež pískajú? Mám skôr podozrenie, že to budú kolieska a nie ložiská.

      • Barbara hovorí:

        Ked loziska piskaju, znamena, ze idu na sucho. Treba ich trosku premazat. Ak su olejove, kvapnut jednu kvapku do kazdeho loziska. Hrkaju, ked su znicene a vyvakslane, pripadne je v nich bordel.

      • miso hovorí:

        kupil som nove kolieska kedze stare uz som zlazdil chyba nebola v loziskach ale v kolieskach

  5. Jano hovorí:

    Ložiská Chrom-steel versus Carbon-steel.
    Nenašiel som nikde praktické porovnanie (skúsenosti) chrómových a nechrómových ložísk. Párkrát som si požičal od syna jeho korčule Fila a tie idú ako po masle, jazdia akoby samé. Ja som na nich nabehal zo 200km a syn aspoň 600km. Kolieska sa aj teraz pri zatočení rukou krútia tichúčko a dlho. Dal som sa zlákať na lacné Crivit z Lidla, no tie kladú pri korčuľovaní výrazne väčší odpor. Tak som obratom kúpil Fila Draco, ktorých kolieska už po 10 km začali vydávať zvuky a pri zatočení rukou nejdú ani tak ticho ani tak dlho ako synove Fila. Syn má ložiská ABEC-5 Chrom, tie z Lidla deklarovali len ABEC-7 a tie Fila Draco tiez ABEC-7, ale nie chrom. Tak mi to vychádza, že jedine Chrómové ložiská je (pre mňa) to pravé, ABEC nie je tak dôležitý. Mám 93 kg a tie Fila Draco sú vraj do 100 kg, avšak zdá sa, že už prvá jazda 10km po hladkom asfalte im dala nezvratne zabrať. U ložísk Chrom vidím na webe, že sú do 120kg. Máte nejaké podobné skúsenosti ?

    • Vlado hovorí:

      Vo všeobecnosti platí, že Chrome-steel ložiská sú tvrdšie, a teda viac vydržia, no na druhú stranu sú viac náchylnejšie na koróziu, a teda pozor na vlhké/agresívne prostredie.
      Naproti tomu sú Carbon-steel ložiská o niečo mäkšie, ale zas odolnejšie voči korózii.
      Takže v podstate to čo popisujte aj sedí, ibaže ten rozdiel by nemal byť markantný. Skôr by som sa tiež priklonil na stranu použitého maziva.

  6. lubo rolky.sk hovorí:

    No chromove su fajn povrchova uprava (jazdim hybrid ceramik) osobne pri tej vahe by som siel do lozisk ilq 9 pro – este otazocka tie fila abec 5 nahodou nie su micro? Mal som micro od fila cca 6rokov dozadu a boli exkluzivne

    • Jano hovorí:

      Nie, tie synove FILA nie su Micro. Vybral som jedno koliesko, na lozisku standardnej velkosti je vyrazene ” 608ZZ ABEC-5 CH “. Z toho usudzujem, ze je to Chrom. Na lozisku vybranom z novych FILA-DRACO je iba “608ZZ ABEC-7″. Ja som teda (mylne) dufal, ze FILA pouziva Chrom standardne, preto som tie FILA-DRACO kupil.

      • Vlado hovorí:

        Pozor CH nie je chrom ten ma znacku Cr. Oznacenie hovori o tom ze:
        608 je typ loziska (klasika 22mm)->
        6- znamena ze ide o jednoradove lozisko
        0-extra light
        8-vnutorny priemer diery v mm,
        ZZ znamena ze ma krytky z oboch stran,
        ABEC je presnost opracovania podla americkej normy,
        a posledny udaj byva vyrobca. Cize CH by mohlo byt Svajciarsko… alebo tie boli chf?… anyway neznamena to ze su alebo nie su chromove. ;)

        • Jano hovorí:

          No, to CH je tam tak samostatne, cize nie ako posledny udaj za 608ZZ ABEC-5, ale az kdesi oproti uprostred. Akoby celkom samostatna znacka. Nic ine ma nenapadlo, len ze zrejme ide o CHromium (anglicky), Cr je chemicka znacka chromu, ozaj sa to takto znaci? Aj tak by som skor cakal znacku vyrobcu (FAG, SKF apod) a nie krajinu povodu. Je vobec na loziska z chromovej ocele nejaky oznacovaci standard, alebo tento udaj si kazdy vyrobca znaci ako sa mu zachce (ak to vobec nejako oznaci priamo na lozisku) ?

  7. inlinesport.cz hovorí:

    … myslim ze si nezatlacil poriadne loziska do novych koliesok . Kolieska sa musia tocit lahko ihned po nasadeni . Po niekolkych km sa to trochu zlepsi . zalezi ci je pouzite lozisko s olejom mazane alebo tukom . Olejom mazane idu ihned perfektne , nepotrebuju – ” zabeh “

    • Jano hovorí:

      No ved ja som nic nezatlacoval. Kupil som nove FILA DRACO, iba preveril imbusom či sú osky dobre zatiahnuté (boli) a hybaj na asfalt. 5km tam, 5km naspat, teda presne 10km. Druhy den som to isiel zopakovat a hned na zaciatku dake periodicke zvuky (s obratkami) z lavej korcule. Porovnal som so synovymi FILA – jeho kolieska sa krútia lahúčko, tichúčko, dlllhooo…, napriek prejdeným hádam 800km po všelijakom teréne. Moje sa krútia krátko, no môže to byť mazivom, avšak viaceré vôbec nie sú také tiché, trošku hrčia. Podľa ABEC by mali byť lepšie ako synove, ale realita je úplne inde. Preto som hľadal rozdiel – a ten je zrejme v tom vyrazenom “CH” (chrom) na synovych ABEC-5 ložiskách. Asi to ťažko reklamovať, že ? Zrejme kúpim nové ložiská – a určite chrómové.

  8. Petull hovorí:

    Ako písal Vlado CHROM má značku Cr. Označenie CH by som skôr videl na CHina. Dnes je tam vyrábané v podstate skoro všetko ;) :P

  9. Peter hovorí:

    Zdravim, mam Fila korčule, vnutri su ložiska 688zz..ani neviem ako, kupil som si rollerblade ložiska 608zz..je nejak možne to tam dať? akosi je to privelke.dakujem

    • Vlado hovorí:

      Ahoj,

      odpoveď som písal v maily ale pre ostatných píšem aj sem. Ložiska mikro (688) aj štandardne (608) majú rovnaký vnútorný priemer. Ak máte osku 6mm jediné čo Vám stačí je Spacer (Dištančná vložka) pre daný typ ložiska. Na obrázku zrovna nie je dištančná vložka pre 608 a 6mm ale štandardne sa vyrába a je modrá. Viď obrázok.

  10. Rene hovorí:

    Ahoj

    Mám korčule CCM LE, nechtiac som prešiel po hlbšej mláke a začali my vŕzgať kolieska. Čo by som mal spraviť aby to nevŕzgalo?

  11. Martin hovorí:

    Mam loziska ABEC 7 su zapuzdrovane a jedno sa uplne prestalo tocit. (pozical som ich a ocividne panovi nikto nepovedal, ze po pieskovisku sa na nich nechodi) kvapol som na nich olej ale aj tak ho neviem roztocit. Mam ich teda namocit do oleja a nechat chvilu, alebo uz pomoze len vymena?

  12. Pavol hovorí:

    Kupil som si korcule bauer vapor xr1 mam ich asi dva tyzdne stym ze kazdy volny cas chodim na korcule. dnes ma napadlo kolieska prestreknut wdckom tak som jemne zotrel prach a necistoty a stretkol wd-40.
    Problem nastal vtom ze kolieska sa sice tocia lepsie ale su aj hlucnejsie, ako keby vnich boli zrnka piesku.

    • Mata hovorí:

      ja mam taky isty problem a neviem ho viriesit, ja com rozmyslala ze mozno treba ich zase trochu zaspinit, ale len trochu aby sa netocili pomaly. Fakt neviem co mam robit mam tuto metodu skusit???

    • Ahoj Pavol, samotné WD-40 nemôže dobre slúžiť ako mazivo pri ložiskách. Treba použiť olej na to určený, prípadne vazelínu.

  13. Riso hovorí:

    ahoj
    kupil som si nove korcule fila draco, ale po najazdeny cca 15-20 km vrzga topanka a koliecka na volnobehu zastanu do 10 s, nemohol by si poradit co s tym ? mam 74kg, cize pomerne hlboko pod limitom
    vopred dik

  14. Peter hovorí:

    Ahojte,
    mam problem, ze mi piskaju korcule. Neviem ci je to loziskami alebo kolieskami. Ked kolieska roztocim rukou tak hrkaju loziska, piskaju jedine ked mam korcule obute a jazdim. Kolieskam som po urcitom case menil poziciu podla navodu. Tiez som si vsimol, ze menej piskaju ked idem do zadu. Co s tym ? Kolieska niesu este moc vydrate, preto nechcem este kupovat nove.

  15. Filip hovorí:

    Nazdar včera som si kúpil Kolieskové korčule Bauer XR:1 a neskôr som až večer zistil ked som si ich dal prvý krát že ma tam strašne brzdia ložiská alebo kolieska a všimol som si že niektoré majú aj malú osmu ale to by až tak nevadilo ako keby mi tak nebrzdili tak sa chcem spýtať či si to mám doma vyčistiť alebo dať na reklamáciu alebo je to normálne u Značky Bauer že nehladia na kvalitu ložisk a ak áno tak by si mi mohol poradiť nejaké kvalitné ložiská ktoré by boli omnoho lepšie jak tie čo sú tam teraz… Sú úplne nové tak nerozumiem tomu skúšal som ich aj trocha povoliť šrob a to tam už potom lietalo hrkalo no des.

    Dakujem za skorú odpoveď .

    • Ahoj Filip, podľa mňa si ešte dostatočne nezabehol tie korčule, a tak preto sa ti môže zdať, že sa ti točia pomaly.
      Oska by mala byť zatiahnutá tak, aby sa koliesko nemohlo hýbať zboku-nabok.

Napísať Komentár