Open source heat map

Čistenie, údržba inline ložísk

Ložiská do korčulí.

Ložiská do korčulí.

Veľmi často sa stretávam s otázkou ako sa čistia ložiská do korčulí, ako často a čo na to treba, atď. Preto som sa rozhodol, že o tom napíšem článok, na ktorý budem odkazovať ak niekto bude niečo chcieť. :twisted:

Druhy ložísk. V podstate sa môžete stretnúť iba s dvoma druhmi ložísk označenými ako 608 a 688. Tie prvé 608 sú klasické ložiská o priemere 22mm a tie druhé 688 sú mikro ložiská s vonkajším priemerom 16mm. Okrem veľkosti je rozdiel aj v počte vnútorných guličiek kým 608 ich majú 7 tak 688 (mikrá) majú 9 guličiek. Vy sa však najviac stretnete s klasikou teda typ 608. Typové číslo býva často vyrazené na ložisku.

Ďalej môžeme rozdeliť ložsiká podľa toho či sa dajú otvoriť. Poznáme ložiská s prachovkou (býva to často plastová krytka, či gumená..), s poistným krúžkom (pliešok zaistený prstencom teda poistným krúžkom) a zapuzdrené ložiská (ložiská majú po obvode prstencový veniec viď foto).

Typy uzavretia.

Typy uzavretia.

Vopred Vám vravím, že zapúzdrené ložiská sa nedajú otvoriť (silou sa dajú, ale to ich zničíte a už ich viac nezavriete) a teda, nedajú sa čistiť! Tieto ložiská však nemusia byť čistené ani mazané. Pri správnom zaobchádzaní a teda korčuľovaní po spevnenom a neprašnom povrchu, a mimo vody a dažďa, Vám vydržia veľmi dlho. Sú mazané tukom alebo vazelínou od výroby a tak nie je potreba vykonávať zvlášť veľkú údržbu. Maximálne ich očistite na povrchu od prachu. Ak by sa však predsa len niečo udialo tak už Vám pomôže iba WD-40 alebo výmena za nové. (Toľko k zapuzdreným ložiskám, viac sa k ním nebudem vracať).

Typy ložísk a dištancií...

Typy ložísk a dištancií...

Typy kľúčov na výber ložísk.

Typy kľúčov na výber ložísk.

Vyberanie ložísk. Vyberanie ložísk si vyžaduje trochu sily a hlavne šikovnosti (nešikovný/né nech sa do toho nepúšťajú, ešte vždy je tu možnosť ísť do servisu). Ak sa to človek raz naučí, resp. príde na to ako sa to robí, tak ďalší krát už to bude hračka.

Urobil som Vám video za prísne laboratórnych podmienok :lol: (len aby som nedrgol do levitujúceho foťáčiku).

Na vyberanie ložísk je potrebné mať správny kľúč a tých rôznych typov je dosť. Ja mám doma 3 a najlepší je blade tool (ten trojcípy), no nerobí mi problém použiť aj obyčajný imbus. Záleží na tom čo chcem spraviť. Samotná technika vyberania záleží aj na tom, akú dištančnú vložku mám v koliesku. Ak je tam totiž priechodná vložka, tak ložiská sa vyberajú kľúčom tak, že sa kľúčom zatlačí smerom do ruky. Inak vyberáme ložiská smerom k sebe jemne krúživým pohybom. Ak máme obyčajný imbus tak ten zaprieme tesne za ložisko a vytláčame (viď video). Nie je na tom nič zložité, občas to ide ťažko inokedy ľahko (ako v živote :P ). Pri vyberaní však nebuďte hrubý a hlavne ak máte umelé dištančné vložky (bývajú biele). Inak ich zničíte a môžte kupovať nové.

Otvorené ložisko s poistným krúžkom.

Otvorené ložisko s poistným krúžkom.

Otváranie ložísk je oproti vyberaniu malina. Stačí nám obyčajná ihla, ktorou vyberieme prachovku (podobratím) alebo vypichneme poistný krúžok. Ten je na jednej strane vždy zaostrený tak, že ihlou ho ľahko vystrčíme a pliešok vyklopíme. (á né že sa pichnete :lol: )

Otvorené ložisko s prachovkou a poistným krúžkom.

Otvorené ložisko s prachovkou a poistným krúžkom.

Samotné čistenie ložísk je už potom na vás, akú alternatívu si zvolíte. Existujú totiž rôzne čističky či už ultrazvukové, mechanické a ja neviem aké. Ak však nemáte žiadnu takúto vymoženosť, tak potom Vám stačí miska a nejaký ten sajrajt. Najčastejšie sa používa lieh, technický benzín, petrolej. Ja používam petrolej. Pri práci s týmto bordelom je treba mať vždy otvorené okno, alebo ešte lepšie robiť to vonku či na balkóne! A tiež v gumi rukavicách. Proste dbajte na BOZP s horľavými materiálmi.

Kedy resp. ako často sa majú ložiská čistiť? Tak to je hodne špecifická otázka, na ktorú nie je jednoznačná odpoveď. Záleží od rôznych faktorov ako sú napr. ako často chodíte jazdiť, po akom povrchu a za akých podnebných podmienok (či prší, sneží, či je vlhko, po daždi…), alebo či ste v meste, na vidieku a tak. Najlepšie to zistíte pohľadom na ne. Taktiež zvýšenou hlučnosťou viete, že Vám idú ložiska nasucho, alebo pri voľnom zatočení počujete mlieť piesok.
Ak ste víkendový korčuliar teda chodíte von len v SO, NE a ešte keď neprší, tak vám stačí ložiská tak raz do roka očistiť a to predpokladám, že najskôr budete mať zapuzdrené ložiská. Ak ste riadny “fitnesák” a chodíte von pri každej príležitosti, alebo máte korčule ako doplnkový tréningový program, tak potom je čistenie závislé podľa intenzity, najskôr tak raz za dva alebo za mesiac. To už zistíte sami. Tí viac športoví alebo teda inline speed korčuliari už toto majú vžité a sami vedia kedy čistiť. Ku príkladu ja čistím alebo mažem raz za 2 týždne (ak sú podmienky ideál).
Ložiská vždy očisťujete ak Vás chytil dážď alebo ste chodili po mlákach, pretože ložiská sú veľmi citlivé na koróziu (aspoň ich vystriekajte wd-čkom). Vlastne ak to neurobíte po príchode hneď, tak vám do pár hodín začnú korodovať. Experti typu “JA” čistia po daždi na druhý deň. Ale treba povedať, že to už mám ložiská x-krát zhrdzavené a sú to moje “navšetkoložiská” :P .

Špinavé ložiská

Špinavé ložiská

Pracovný priestor.

Pracovný priestor.

Ložiská necháme v petroleji chvíľu ležať a potom čistíme.

Ložiská necháme v petroleji chvíľu ležať a potom čistíme.

Po vyčistení vyzerajú asi takto.

Po vyčistení vyzerajú asi takto.

Už len namazať, zavrieť, nahodiť a hor sa korčuľovať.

Už len namazať, zavrieť, nahodiť a hor sa korčuľovať.

Mazanie ložísk nie je žiadna veda. Maže sa olejom, vazelínou alebo tukom (nie rastlinný a tp :roll: ). Olej je dobrý vtedy ak používate korčule na rýchlokorčuľovanie. Jeho nevýhodou je, že sa rýchlo stráca (vysychá) a teda treba častejšie mazať. Do ložiská sa dáva jedna max. dve kvapky. Záleží na tom ako veľkú kvapku sa vám podarí vytlačiť. Prebytočný olej alebo teda aj vazelína sa vždy z ložiska vytlačia a tak Vám za…bordelujú kolieska a nôž. Vazelíny sa tiež moc nedáva, tak maximálne na špičku špajle. Vazelína je vhodná na ložiská pre časté trénovanie a tiež ak nechcete stále robiť údržbu. Vydrží pomerne dlho a strata v rýchlosti nie je taká veľká ako sa zdá. Aj vazelína totiž pri rýchlosti plastizuje (stáva sa riedkou až tekutou) a občas má výhodu v daždi, keďže neprepúšťa vodu. Vazelín je ale viacero druhov a nemala by sa použiť žiadna vazelína s obsahom kovových (alebo iných trenie spôsobujúcich) častíc. Kúpite ju aj v cykloshope.

Ak ste náhodou použili tento článok ako radu pri výmene ložísk, tak nezabudnite, že medzi ložiská patrí dištančná vložka! Inak po dotiahnutí koliesok oskou sa vám nebudú kolieska točiť ;) . Za pozornosť ďakujem a prajem veľa najazdených km.

(64) Komentáre

  1. HELP hovorí:

    pls mohli by ste mi pomoct? korcule mi nejak zacali hrkotat a jedno koliesko sa skoro vobec netoci.asi zavodnene lebo sa w nich casto zatihne dazd.a loziska su zapuzdrene cize sa nedaju cistit ani mazat iba WD-40.mozem ho puzivat stale a bude to pomahat

  2. Vlado hovorí:

    Pri zapúzdrenom ložisku je každá snaha vyčistiť ložisko od hrdze márna. Bohužiaľ. Najlepšie je kúpiť nové ložiská. Za cca 20€ sa dajú už zohnať v obchode.

    Ak predsa len nechceš ísť cestou novej kúpy, tak ti ostáva už len jediná možnosť. Tou je otvoriť ložisko iba z jednej strany na silu. Použi pri tom nejaký ostrý cepín (či ako to nazvať). Zničíš tým úplne jednu stranu, ktorú keď budeš mať otvorenú, tak cez ňu ložisko vyčistíš a namažeš. Do kolieska ho potom vložíš tou otvorenou stranou, čiže zvonku nebude vidieť zásah.

    Ako vravím, ložisko tým zničíš, ale ak si šikovný a tú jednu stranu sa ti podarí bez väčších škôd otvoriť, tak si vyhral. Ale samotné otvorenie ešte neznamená, že sa ti ložisko podarí vyčistiť resp. dať do pohybu-schopného stavu!!

    Nakoniec nezabudni, že tak robíš na vlastnú zodpovednosť, takže ak sa ti to nepodarí, tak ma potom neobviňuj. Ja som ťa varoval!

  3. HELP hovorí:

    a to wd-40 nepomoze :)

  4. Vlado hovorí:

    Tak WD-čko je silná zbraň. ;) Pri ňom človek nikdy nevie čo roztočí. Čiže môže pomôcť ale aj nemusí.

  5. Martin hovorí:

    Ahoj.Som uplny zaciatocnik,nedavno som si kupil korcule,no nemal som pribaleny ziadny imbusovy kluc.Hladal som podobny kluc ako som videl na Tvojej stranke no v ziadnom shope som ho nenasiel.Konkretne je to ten v strede (imbus s nasadou na vyberanie lozisk).Poradis mi kde sa da zohnat alebo ci ma nejaky specificky nazov?
    Dakujem

  6. Vlado hovorí:

    Ten malinky (čo vyzerá ako samopal :P ) v strede mám ja z balenia. Konkrétne bol pribalený v sade k ložiskám firmy Powerslide. (link) Pochybujem že sa predáva samostatne. No na druhej strane je to v strede taká nekvalitná umelina a nie je moc dobrý na vyťahovanie ložísk. (Časť na vytláčanie ložísk je komplet plast!)

    Najlepší je ten prvý ten sa volá Bladetool od firmy Rollerblade, potom sú dobré kľúče v tvare T, no a dostaneš ich kúpiť v každom inlineshope.

  7. Martin hovorí:

    Dakujem za odpoved.

  8. tatos hovorí:

    Ahoj.Nepišete,že aký.m olejom,jadnou kvapkou. Rád by som vedel značku oleja.Ďakujem.Ináč ten prispevok o udržbe ložísk chválim.Pekný večer.tatos.

  9. Boris hovorí:

    Zdravim, rad by som sa spytal ci taketo caste rozoberanie a cistenie nemoze poskodit loziska, respektive to ako drzia v kolieskach. a este ci sa mi oplati kupit nove kvalitne loziska a kolieska do zachovalych korculi alebo radsej kupit cele nove korcule. Dakujem za odpoved

    • Vlado hovorí:

      To či sa ti môžu pokaziť ložiská alebo teda kolieska záleží od toho akým spôsobom ich vyťahuješ. Ak ich vyťahuješ pomocou kľúča na to určeného, tak je to v pohode, ale ak hocijako ináč (šraubovák, imbus atď.) tak áno môžeš si ich poškodiť.

      Čo sa týka investície do koliesok alebo korčúľ. Ja neviem v akom stave sú tie tvoje zachovalé korčule, či ako a na čo ich využívaš, takže to asi nezhodnotím, ale treba si uvedomiť, že ak si kúpiš nové tak s najväčšou pravdepodobnosťou tam top kvalitné kolieska nebudú. Kolieska sú spotrebný materiál a teda po rýchlom opotrebovaní kupuješ nové… a to živý predajcov. ;)

  10. Ladislav hovorí:

    Chcem sa spytat kde mozem dostat kupit kluc na tie loziska?

    • Vlado hovorí:

      Kluc kupis v inline shope :) Na webe korcule.com alebo v BA v predajni Arsenal inline shop v KE Doka sport… proste tam kde predavaju korcule by to nemal byt problem.

  11. paski hovorí:

    cau chcem sa spytat ci staci ak loziska vycistim s technickym benzinom a namazem medicinalnym olejom?

  12. paski hovorí:

    Čau je to olej na šicie stroje a bycikle.

  13. paski hovorí:

    Cau dnes som bol v cyklosporte, ze si kupim nejake to mazadlo na liziska a predavac mi povedal ze loziska sa nemaju cistit, ze tym sa len poskodia, aky mas na to nazor, ja z pohladu kupujuceho mam na to nazor taky ze on ako predavajuci, ak ma prehovori tak len na mne zarobi, lebo si kupim nove loziska

    • Vlado hovorí:

      Ahoj, môj názor je taký, že to bol “pán” expert. Prečo by sa potom predávala elektronická alebo ultrazvuková čistička na ložiská? Alebo ak ťa chytí dážď, tak na ložiská kašleme a necháme ich zhrdzavieť? :) Alebo čo poškodí ložiska viac, ten piesok čo je v nich alebo čistenie? Alebo čo predĺži životnosť ložiskám viac, to že ich budeme mazať alebo keď sa na to vykašleme…?

      • paski hovorí:

        presne taky je aj moj nazor, kazdy okrem neho mi trvdi to iste ako ty, akurat on “obchodnik” mi odporucal kupit nove loziska

        • Vlado hovorí:

          a kupil si..? :)

          • paski hovorí:

            samozrejme ze nekupil, ked viem ze sa daju vycistit a mam to vyskusane, ja som mu nevravel ze som uz cistil a je to v pohode, ja tam siel kvoli vazeline, ale tu som si zobral z prace, mam jednu dufam dobru na vysoke teploty, takze by sa nemala tak skoro rozpstit.

  14. marco hovorí:

    Vďak za fajn rady, celkom slušný článoček, len mám jednu pripomienku/radu a to sa jedná o ten sprej WD-40 ktorý je tu odporúčaný, myslím že nieje až tak vhodný nakoľko je to mazivo ktoré sa po čase odparí a ostane po ňom len prach ktorý na seba naviazalo, ktorý potom na sucho ložiská ešte viac poškodí, preto by som odporúčal používať na takéto veci silikoónový olej v spreji, je ho dostať v podstate tam kde i WD-40, no silikónový olej je určený zvlášť pre točiace sa súčiastky, a okrem iného sa používa aj na mazanie vysokootáčkových strojov či autosúčiastok, napríklad turbodúchadiel v benzínových či naftových turbo motoroch :)
    tak prajem príjemnú zábavu pri údržbe ložísk :)

  15. Miro hovorí:

    Nazdar, mám problém s mojimi čisto novými korčuľami powerslide cell 2009
    hrkajú, rozobral som teda ložisko zistil som že tie guličky v tom rámiku sú strašne voľné, hýbe sa to, sú tie ložiská už od výroby zlé?

    • Vlado hovorí:

      Ahoj,
      príde na to čo je to “strašne voľné”. Vôľa medzi vencom guľôčok a vonkajším prstencom je tam vždy nejaká – väčšinou malá ale je.

Napísať Komentár