Open source heat map

5 najčastejších techník brzdenia

Brzdenie na korčuliach je jednou zo základných vecí, ktorú by sa mal naučiť každý začínajúci korčuliar. Existuje niekoľko viac či menej efektívnych techník ako brzdiť resp. ako zastaviť na kolieskových korčuliach a ja vám ich v tomto článku trochu priblížim.

V prvom rade si však treba uvedomiť, že každá metóda má svoje plusy a mínusy. No na druhej strane brzdenie na korčuliach nie je nič zložité a zvládne to naozaj každý. Ešte než začnem, tak musím pripomenúť, že neoddeliteľnou súčasťou korčúľ sú chrániče!

Dlho som váhal nad tým, či Vám mám aj popísať (teoreticky) spôsob každej techniky, ale na internete je nakoniec toľko dobrých návodov, že je to myslím zbytočné. Preto nečakajte technicky náročný článok, ale skôr akýsi sumár jednotlivých techník s mini popisom :) . No a tu už je 5 najčastejších techník brzdenia.

1. Využitie prekážok alebo terénu

Technika à la hodím sa do trávy je efektívna aj keď nie veľmi elegantná metóda. V núdzi je to najľahšia metóda, ktorú ale v prípade nutnosti máloktorý začiatočník použije. Dôležité je správne nakročiť do trávy a hlavne aby vaša váha nebola na predných kolieskách ;) a ak už vpálime do trávy, tak jedna noha musí byť predsunutá, inak v nej vyryjeme čumákom ryhu :) . Ak naša rýchlosť nie je príliž veľká, tak trávu vieme aj klasicky vybehať.
Do tejto metódy tiež patrí aj zastavenie pomocou prekážky typu stĺp, múr, strom, lampa… a iné vertikálne pomôcky. Treba si však uvedomiť že tieto môžeme použiť pri malých rýchlostiach, inak to môže viesť k vážnym zraneniam.

ftípek :)

2. Pomocou brzdy (najčastejšie)

Brzdiť a následne zastaviť pomocou pätovej brzdy namontovanej na korčuli je jedna z najefektívnejších, najrýchlejších a najľahších metód. Možno to nieje práve “najsamfasa cool” metóda ale je vážne efektívna. Keď brzdíte pomocou namontovanej pätovej brzdy pokrčte sa v kolenách a predsuňte nohu s brzdou. Premiestnite váhu na zadnú nohu a vyviňte tlak na brzdu zdvihnutím špičky korčule. Malou pomôckou je ak si dáte ruky na kolená. Pomôže vám to v úplných začiatkoch prekonať problém s otočením sa okolo brzdy.

(Na videu je 2s pauza no ja nevidím dôvod prečo by ste mali v tej póze zotrvať.)

3. Pluhovanie, slalom či otočka

Pluhovanie je technika veľmi podobná tej na lyžiach. Na asfalte je však málo efektívna a skôr by som ju zaradil do skupiny ako spomaliť. V každom prípade sa to dá ale chce to vedieť dobre ovládať a zvládať pohyb na korčuliach. Detto slalom, ktorý je efektívny na schádzanie z kopca, či otočka a iné telom praktizované modifikácie. Jednoducho pri týchto technikách sa predpokladá že viete dobre korčuľovať.

4. T-stop

Brzdenie T-éčkom je technika, ktorá je tiež veľmi efektívna, no jej použitie je skôr pre korčuliarov, ktorí už ovládajú rovnováhu a základné pohybové prvky. Najčastejšie ňou brzdia rýchlokorčuliari, ale použiť ju môžu všetci a teda nemala by chýbať v arzenále každého korčuliara. Jej nevýhodou je rýchle dorasovanie koliesok a teda nutnosť častejšie otáčať kolieska. Brzdenie téčkom má dokonca dve varianty. T-stop bezprostredne za nohu sa aplikuje pri nižších rýchlostiach kedy nohu otočíme o 90°, teda kolmo k vedúcej korčuli. Váha je už vtedy na vedúcej korčuli. Druhou varaintou je T-stop zo zanoženou nohou. Predná noha je v kolene pokrčená a zadná noha je vlečená vo vzdialenosti bežného kroku. Týmto spôsobom sa dá brzdiť vo vyšších rýchlostiach a jej intenzitu môžme zvýšiť priťahovaním brzdiacej nohy k telu.

5. Power slide

Power slide je technika brzdenia T-éčkom ale s tým, že jej dokončenie je vyustené otočením T nohy o 180° vpred. Najlepšie ak si pozriete video ;) . Túto metódu používajú len naozaj pokročilí korčuliari. Používa sa pri vysokých rýchlostiach. Použitie tejto metódy je náchylné k prepadnutiu dozadu takže treba byť aj opatrný. Nohu, ktorou sa chystáte brzdiť, tak vo výsledku vediete v protismere vašej dráhy. Táto metóda je extrémne efektívna ale veľmi problémová a taktiež náročná na kolieska. Dá sa vykonať dvoma spôsobmi a to čelom dopredu alebo chrbtom dopredu.

Tento typek je vtipný :roll: Tu je vidieť zastavenie T-stop, Powerslide a do kruhu.

V tomto videu je vidieť viacero techník

Tak to by sme mali 5 základných techník brzdenia s ktorými sa asi najčastejšie stretnete. Ešte môžu byť rôzne alternatívy pomocou brzdových patentov jednotlivých výrobcov, alebo brzdenie o kamarátov a iné krkolomé kúsky, na ktoré si ani nespomeniem. Ak chcete radu ktorú z týchto metód si vybrať tak voľte číslo 2. Je to fakt ľahké, dostupné, efektívne a hlavne guma sa dá vymeniť a nie je taká drahá ako nové kolieska ;) . 4. metódu voľte ako alternatívu a ak nemáte brzdu na korčuli. Ak ste si vybrali niektorú z techník ale ešte stále je vám málo, tak skúste pohľadať videa na youtube, je ich tam celkom dosť :) .
No a nakoniec nikto učený z neba nespadol, takže každú metódu si najprv niekoľko veľa krát vyskúšajte niekde na voľnom priestranstve, typicky na parkovisku/ihrisku ;) .

(16) Komentáre

  1. simona hovorí:

    :) super :D presne toto som hladala :) vdaka :D a inak mas super stranku :) paci sa mi :)

  2. Paťa hovorí:

    2. bod hej =D .. To video akože nechápem =D .. Brzdím pomocou brzdy hej.. Ale nikdy som nebola v hentakej polohe =D =D .. Ved to vyzerá hrozne =D . Majte rozum =DDDD

    • Vlado hovorí:

      Ale nevyzerá :) Treba si uvedomiť ale jednu vec. A síce, že začiatočník ešte nemá pokrčené kolená dostatočne ako pán na videu. Ten už nemá problém sa do brzdy oprieť. A druhá vec ak máš novú brzdu (nezošúchanú), nie je potrebný taký veľký uhol brzdenia ;) .

  3. Martina hovorí:

    mmmmm toto som si asi mala pozrieť skorej ako som dnes nabehla plná elánu na nové korčulky…pri zliezaní z kopca som odlomila haluz ked som sa snažila nezabiť sa, popritom som skúšala techniku brzdenie na tráve pričom som sa rukou zahákla o ružové kríky a asi 5 tŕňov skončilo v mojej ruke…spravila som vo vzduchu piruetu a skončila s jačaním na zemi s odretým chrbátom a plnými legínami prachu, kamienkov a trávy. Chrbát mám ošetrený, kamienky vysypané a tŕne povyberané :D keď sa spametám skúsim to zas…DÍK ZA RADY!

    • Vlado hovorí:

      Ej nezávidím, ale nabudúce si treba nájsť nejaké rovné miesto a najprv si to zo 220x vyskúšať a potom nejaký kopec už nebude problém. ;)

  4. Maria hovorí:

    no ja som si to nemusela ani pozriet a vedela som,že nenabehnem prvy krat s korčulami na čo i len malo naklonenu cestu .zatial to skušam na rovinke a skušam aj sposoby brzdenia.No a po dnešnom pozreti tychto videi už budem mudrejšia dakujem

  5. Jaro hovorí:

    Ja by som si dovolil doplnit dolezitu vec. Ked sa ludia ucia korculovat, tak pri T-stop brzdeni maju vahu na nespravnej nohe. Ak suchate po zemi lavu nohu, logicky cela vaha musi byt na pravej nohe a naopak. V opacnom pripade to potom ludi vselijako kruti a nevedia prist na pricinu :-)
    Zjednodusene teda ak chcem zabrdzdit T-stopom, tak na jednej nohe stojim celou vahou a druhu len sucham po zemi

    • Maja hovorí:

      Dakujem !!!! presne moj problem a nik mi nevedel povedat preco ma zacne tocit pri pokuse naucit sa brzdit Tčkom :D

  6. Maria hovorí:

    Super stránka…. :D veľmi žartovne napísaná, človek sa poučí a nasmeje :D heh, ja som v štádiu učenia sa, viem už stáť a aj sa pohnúť,mám však stále tendenciu zaháňať sa ako na zimných korčuliach…mám čo robiť aby som sa toho úplne zbavila… Na odvážne dlhé trasy si ale trúfnem až po naštudovaní a vyskúšaní si toho čo je tu popísané a uvidíme…držte mi prsty :D

  7. peter hovorí:

    Tak tuto stranku som hladal. Uz sa neviem dockat kolko krikov zo sebou zoberiem ale dufam ze sa to naucim

  8. Broňa hovorí:

    K sposobu brzdenia c.2 (brzdou) – 2 sekundy zotrvania/pauzy sa hodia na “dotocenie” koliesok na korculi s brzdou = ktore boli pri brzdeni vo vzduchu. Ludia, ktori maju este problem so stabilitou tak budu mat vacsiu istotu, ze sa im nerozidu nohy, lebo ich “stiahnu” dotacajuce sa predne kolieska.
    Ja lietam na in-line uz vyse 10rokov a brzdim na 99% brzdou. Nie je to sice “cool”, ale sada novych koliesok vyjde omnoho drahsie nez brzda (suma sa da zrovnat s novými korculami). Navyse brzda funguje aj ako “trubenie”, takze vas zaregistruju aj ti pred vami, ktori vas nevidia :)
    Este jedna rada – nekorculujte po mokrom povrchu – nicite si loziska, kolieska a zvykne to aj poriadne smykat :D
    Vsetkym zacinajucim prajem vela trpezlivosti a hlavne neponahlat, nezrovnávajte sa s okoloidúcimi…mozno uz maju tisice km v nohách ;)

  9. Mária hovorí:

    Ahojte pod Vianoce dostanem korčule tak tútu stránku si nechám na pozadí plochy počitača…:) Dúfam že sa nezabijemmmm…. :) Stránka super

  10. Michaela hovorí:

    Super clanok!♡♥

  11. Nina hovorí:

    Super! Ja som sa na ladovych koculach asi 20 × zrypala. Potom som zacala korculovat na inlineoch a nezrypala som sa ani raz. Pritom vsetci hovoria ze na lade je to lahsie .1 tyzden mi trvalo kym som sa naucila na ladovych a 1 hodinu na inlineoch. Korculovanie je best ! ♥ ♥ ♥#koculovaniemylove

Napísať Komentár